Google I/O heeft, in tegenstelling tot vorige jaren, deze week geen sessies ingepland staan voor Google+. Dit signaal, samen met de tegenvallende populariteit van het sociale netwerk en het recente onverwachte vertrek van Google+ topman Vic Gundrota, zorgt ervoor dat analisten denken dat Google+ weleens zijn langste tijd gehad kon hebben.

Lees ook: 10 redenen voor de treurnis die Google+ heet Google verbouwt YouTube tot Google+-hub Google vindt leegte op Google+ goed teken

"Ik denk en hoop dat ze nu de tijd nemen om het netwerk te herzien", zegt analist Ezra Gottheil van Technology Business Research tegen Computerworld.com. "Het was het verkeerde antwoord op de verkeerde vraag. De verkeerde vraag was: 'Hoe bestrijden we Facebook?'. Google+ is in potentie een geweldige tool om samen te kunnen werken, maar geen prettig sociaal netwerk."

Rustig doodbloeden

Volgens analist Scott Strawn van IDC duidt het plotselinge vertrek van de topman erop dat het bestuur van Google twijfelt over de toekomst van het netwerk. "Ik denk dat ze Google+ zachtjes willen laten verdwijnen." Patrick Moorhead van Moor Insights & Strategy denkt daar hetzelfde over. "Ze zetten het even op de plank. Dat kan komen omdat ze er een strategische beslissing over hebben genomen of omdat ze nog nadenken over de toekomst van Google+."

Google wilde niet op speculaties over de inhoud van Google I/O en de toekomst van Google+ reageren, behalve dat Google+ "uiteraard een belangrijke component" is in meer overkoepelende sessies binnen het programma.

In april dit jaar meldden diverse bronnen dat Google+ niet langer gezien moet worden als een product, maar als platform en dat de ontwikkelteams achter het social netwerk door elkaar gehusseld zouden worden. Een deel van het team zou overgeplaatst zijn naar Android en Google Photos, aldus TechCrunch.

Waar blijven de nieuwe cijfers?

In oktober overlegde Google de laatste cijfers over Google+. Toen zouden 300 miljoen bezoekers actief van het netwerk gebruikmaken. Van concurrent Facebook maken inmiddels meer dan 1 miljard mensen gebruik, terwijl ook de populariteit van sociale media als Instagram, Snapchat, Twitter en WhatsApp blijft groeien.