Het project heet Fusion Tables, en de test is afgelopen dinsdag al op Google Labs geplaatst. Ondanks dat het op het eerste gezicht op een vrij conventionele relationele database gaat, geeft Google zelf aan dat het toch een andere insteek heeft gekozen voor de database.

Niet regulier

Het verwerken van sql-queries en transacties is namelijk niet het belangrijkste doel van Fusion Tables. "In plaats daarvan hebben we de nadruk gelegd op het samensmelten van gegevensbeheer en samenwerking", zo schrijven ontwikkelaars Alon Halevy van Google Research en Rebecca Shapley van de User Experience-divisie op het blog.

Het gaat daarbij vooral om zaken als "het samenvoegen van gegevensbronnen, discussie rond de data, querying, het visualiseren van gegevens, en het publiceren van gegevens op het web." Daarbij is het grote pluspunt dat meerdere mensen tegelijk aan of in een database kunnen werken, en dat deze in de cloud daardoor actueel blijft.

Veel ontbreekt

Veel functies ontbreken nog wel. Functies die standaard zijn in andere, uitgebreidere databases zijn nog niet geïmplementeerd in de testversie. Daarvan zijn sql-queries nog de grootste afwezigen. De beperkingen zijn ook merkbaar in de maximale grootten van de datasets. Elke set kan nu nog maximaal 100 MB bevatten, terwijl de DBMS per gebruiker een beperking van 250 MB per gebruiker kent.

Toch heeft Google goud in handen, zo meent analist Stephen Arnold van zijn eigen bedrijf Arnold Information Technology. Tegenover de nieuwsdienst van IDG zegt hij dat Google gebruik maakt van data spaces, een vrij nieuw concept waarbij verschillende soorten gegevens verpakt worden in gestructureerde, homogene eenheden die begrijpbaar zijn voor zowel mens als machine.

Vierdimensionaal

Zo'n systeem maakt het mogelijk om een derde en zelfs vierde set gegevens aan data te koppelen. Daarmee krijgt de database zogezegd vier dimensies in plaats van de gebruikelijke tweedimensionale benadering, aldus analist Arnold. "Wat je krijgt is een n-kubus, een vierdimensionale ruimte eigenlijk, en in die ruimte krijg je allerlei nieuwe opvraagmogelijkheden waarmee je nieuwe producten en nieuwe kansen in de markt krijgt."

Bron: Techworld.