Algemeen directeur Eric Schmidt van Google gelooft heilig in het mobiele scenario: "Het internet zal hier geheel opnieuw door worden vormgeven en de kans is groot dat het allemaal in het komende jaar zal gebeuren" vertelde Schmidt tijdens het World Economic Forum in Davos.

Hoger dan geschat

Schattingen van analistenbureaus over de inkomsten uit mobiel adverteren zijn nog altijd zeer voorzichtig. Tegen 2012 moeten deze 1 miljard dollar opbrengen. Schmidt gelooft echter dat dit getal veel te laag is.

Volgens hem staat het mobiele internet aan de vooravond van een grote doorbraak. Met zijn deelname aan de veiling voor het 700MHz-spectrum wil Google deze revolutie zelf aanzwengelen.

Zorgen

Verschillende analisten maken zich zorgen om het gigantische bedrag dat Google zou moeten investeren, maar Schmidt is ervan overtuigd dat op locatie gebaseerde advertenties, zoals een hongerige reiziger die door een advertentie naar een restaurant wordt geleid, gouden handel opleveren.

Geen goudmijn

Niet iedereen is daar overigens van overtuigd. Contentleveranciers die zich op dit moment al midden in de markt bevinden en financieel gewin proberen te halen uit mobiele muziek en films, geloven niet meer dat het mobiele internet een goudmijn is. Howard Stringer, ceo van Sony Corp. Ziet alleen maar obstakels: "Het zal allesbehalve eenvoudig worden om een prijskaartje te hangen aan content".