AMD introduceert daarom GPUopen, dat als doel heeft meer open code en documentatie te leveren voor de architecturen en library's die worden gebruikt voor graphics. Ontwikkelaars moeten zo GPU's, die notoir veel propriëtaire code bevatten en black boxes zijn voor zelfs geavanceerde bouwers. Niet dat AMD nu aanstalten lijkt te maken om zijn eigen firmware te opensourcen, maar de hardware moet wél toegankelijker worden.

"Om dit te bereiken, moeten ontwikkelaars informatie hebben over de hardware, specifieke tools gebruiken om die te analyseren en efficiënte code schrijven om [de GPU] aan te spreken", schrijft AMD-chef Nicolas Thibieroz in de aankondiging.

Gat tussen pc en console

De schimmigheid van GPU-code zorgt ervoor dat er een flink gat zit tussen consoles en pc's voor game-ontwikkelaars. "Console-games gebruiken vaak low-level GPU-features die op de pc mogelijk niet dezelfde functionaliteit leveren, wat verschillende - en vaak minder efficiënte - code oplevert voor de pc", aldus Thibieroz.

Tijd om meer van dat werk open te gooien, vindt AMD. Het bedrijf wil samen met ontwikkelaars efficiëntere code produceren en deze hosten op open repo's als GitHub. "Vaker dan niet zijn innovatieve resultaten enkel mogelijk door informatie binnen de community van game-developers uit te wisselen."