Samen met KPN probeerde de Nederlandse Spoorwegen reizigers te voorzien van actuele reisinformatie, internet en infotainment in intercity's. Maar beide firma's erkennen nu dat de ambities te hoog lagen en dat de financiering niet is rond te krijgen.

Reclame-inkomsten nekken project

Adverteerders moesten de kosten voor de dienst dekken, maar die toonden onvoldoende belangstelling om zich op het spoor te uiten.

De inbouwkosten van de netwerkapparatuur bleek het grootste struikelblok, omdat die kosten flink hoger uitkwamen dan begroot. KPN en NS hebben daarop de samenwerking beëindigd en kijken nu of de dienst in beperkte vorm wel mogelijk is. Consumenten zouden bijvoorbeeld tegen betaling internettoegang kunnen krijgen, of uitsluitend reisinformatie opvragen.

Webwereld heeft de spoorwegonderneming de afgelopen maand herhaaldelijk gevraagd om de internetambities in de trein toe te lichten. Zowel toen als nu was de firma niet bereikbaar voor commentaar.

Connexxion

Overigens is internet in de trein geen utopie. NS concurrent Connexxion biedt sinds enkele weken internet de stoptrein tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. In samenwerking met Vodafone biedt de vervoerder reizigers gratis Wi-Fi aan.

Overigens ging de introductie van de nieuwe trein ook daar met de nodige problemen gepaard. Internet werkte de eerste maanden niet en ook de techniek van de treinen zelf bleek storingsgevoelig, waardoor reizigers soms met bussen moesten worden vervoerd.