Het cilindrische beeldscherm is 10 bij 2,8 meter groot en 3 millimeter dik. Het kan honderd aanrakingen tegelijk detecteren. Volgens de wetenschappers die het hebben gemaakt, geeft het megatouch-scherm een “virtual reality-ervaring”.

Kromming

De grootste uitdaging in het ontwerp was volgens de makers de touchdetectie: “Een nadeel van de kromming is dat veel bestaande technieken voor touchdetectie niet werken”, zo wordt beschreven op de website van de universiteit. “Wij hebben uiteindelijk gekozen voor diffuse illuminatie waarbij we 6 camera's in 16 infraroodlampen (voor beveiligingscamera's) gebruikt hebben.”

Die camera’s, de lampen en de projectoren zijn allen achter het beeldscherm geplaatst. Een diffuse coating aan de voorkant voorkomt dat de camera’s een scherp beeld krijgen. “Zodra iemand het scherm aanraakt, wordt er voldoende extra infrarood licht gereflecteerd dat de camera's dat verschil kunnen zien. Dat verschil is erg klein, maar genoeg om gedetecteerd te kunnen worden door de computers die het beeld analyseren.”

Geografisch onderwijs

Het beeldscherm is geplaatst in het al bestaande 3D-theater van de universiteit en wordt gebruikt voor onderwijs aan gis-studenten. Gis staat voor geografisch informatiesysteem. Ook wordt het scherm gebruikt voor onderzoek naar interactiemethodes door de faculteit wiskunde en informatica.

Dit filmpje op YouTube laat de werking van het scherm zien: