Cistron heeft volgens woordvoerder Yen Li Kamphorst een ernstig conflict met KPN. Het bedrijf uit Alphen aan de Rijn weigert de torenhoge rekeningen aan KPN te betalen. Hierop heeft KPN besloten per 21 september Cistron af te sluiten van haar netwerk. Cistron is voor haar spraak- en DSL-diensten afhankelijk van KPN, dus dit is een probleem. Het bedrijf heeft zijn klanten inmiddels hiervan op de hoogte gesteld. Cistron geeft onomwonden toe dat de eerder gehoopte `grootschalige uitrol van ADSL' niet is gelukt. Volgens Kamphorst gaat het er niet om dat Cistron haar rekeningen niet kan betalen, maar is het een kwestie van niet wíllen betalen. "Maar ik geef toe dat de rekeningen zo hoog zijn, dat we ze ook niet kunnen betalen." Cistron is van mening dat ze rekeningen moet betalen voor diensten die ze helemaal niet afneemt van KPN.

Te hoge rekeningen

"We moeten vele miljoen betalen voor de toegang tot zo'n 80 co-locaties van KPN, terwijl we er maar drie gebruiken. Dat komt omdat we van KPN vooraf moesten aangeven tot hoeveel locaties we toegang wilden hebben. Daarbij komt ook nog dat de rekeningen per co-locatie veel te hoog zijn. Het zijn geen kostengeoriënteerde prijzen die KPN hanteert, maar commerciële." Het conflict speelde al sinds eind 1999, maar is volgens Kamphorst onlangs tot uitbarsting gekomen. Cistron is al gestopt met haar 1617-carrier select-dienst. Ook alle andere spraakdiensten worden sowieso stopgezet. Het bedrijf biedt zijn ADSL-klanten nu nog internet in combinatie met een telefoonabonnement. Voor het ADSL-en zelf wordt nog naar een oplossing gezocht. Cistron is in gesprek met andere aanbieders van ADSL – te denken valt aan BabyXL – om mee samen te werken. Het gaat hierbij om het laatste stukje lijn naar de klant, waarvoor partijen als Cistron en BabyXL afhankelijk zijn van KPN. Cistron hoopt dit laatste stukje via een omweg (dus via bijvoorbeeld BabyXL) te kunnen huren.

Geld is op

Kamphorst ontkent dat dit alles het einde van Cistron betekent. "We laten het er niet bij zitten, we gaan gewoon door", zo zegt Kamphorst strijdvaardig. Cistron heeft alles tot nu met eigen kapitaal gefinancierd, maar het geld is nu op. De zoektocht naar extern kapitaal is op niets uitgelopen. De ADSL-diensten van Cistron staan als zeer goed bekend. Klanten lopen weg met de hoge snelheden die worden bereikt. Inmiddels zijn dan ook al verschillende online handtekeningenacties gestart om Cistron een hart onder de riem te steken, bijvoorbeeld bij Data Delft en de Cistron Support Groep. Cistron Telecom mag dan in zwaar weer zitten, voor Cistron Internet Services (waaronder de inbeldiensten en webhosting vallen) verandert er voorlopig niets, zo benadrukt Kamphorst.