Microsoft - en ook Windows - worden door Amerikaanse consumenten meer gezien als 'merk van de gewone man (of vrouw)'. Het bedrijf met nu nog Steve Ballmer als CEO scoort op diverse punten goed in een merknamenonderzoek dat net op elektronicabeurs CES is onthuld. Terwijl aartsrivaal Apple onbereikbaar wordt geacht, weten gebruikers meer te relateren aan Microsoft (en Windows).

Onmisbare merken

De naam van het besturingssysteem passeerde alle andere merken waarvan de ondervraagde consumenten stelden dat ze er niet zonder konden leven, schrijft techblog Re/Code op uit het onderzoeksrapport. Dit sluit aan op de beleving van Nederlandse consumenten, die Apple niet zien als onmisbaar merk maar Windows wel. Het bekende en waardevolle merk Apple komt zelfs geheel niet voor in de top 100 van onmisbare merken, terwijl Samsung, Android, Nokia, Hema, het NOS-journaal en Albert Heijn goed scoren.

In het Amerikaanse onderzoek (PDF) is Microsoft qua impact van zijn merk nummer één en Apple vijf, na achtereenvolgens Google, Samsung en Sony. Qua intensiteit is Samsung nummer één, gevolgd door Microsoft, Google, Sony en vervolgens Apple weer als vijfde. Het gaat volgens onderzoeker en merkenbureau UTA Brand Studio om verbondenheid (attachment) aan een merk en niet om simpelweg likes of koopbegeerte.