In 2013 kondigde Vodafone aan zich te storten op de vaste internetmarkt, omdat er veel lucht in de markt zou zitten. Marges zijn hoog, de operationele kosten juist laag en er is weinig concurrentie, terwijl het omgekeerde voor de mobiele markt zou gelden. Maar nu nog weinig mensen gebruik maken van glasvezel en mobiel internetten steeds belangrijker wordt, is de vraag of een sterke focus op de vaste internetmarkt wel zo'n verstandige is.

Mobiel internetgebruik zit bijvoorbeeld nog steeds in de lift in Nederland. In het derde kwartaal van vorig jaar werd in totaal bijna 17,7 petabyte aan mobiele data verstuurd, wat neerkomt op een kleine 18 miljard mb. Dit is meer dan twee keer zoveel als in dezelfde periode een jaar eerder.

Niet alleen het gebruik groeit, ook de snelheid van mobiel internet zit nog lang niet aan de maximale capaciteit. In de Verenigde Staten ging vorige maand een test met het zogenoemde pCell-netwerk van start, een netwerk dat duizend keer sneller zou zijn dan 4G. Dat biedt kansen voor de toekomst.

Dalende omzetten

Is de mobiele markt anno 2015 dan de heilige graal voor kabel- en telecombedrijven? Ook dat blijkt niet helemaal het geval. De omzet uit mobiele data steeg weliswaar in 2013 bijna 50 procent ten opzichte van het jaar ervoor, mede doordat consumenten meer betalen voor mobiel internet. Maar de stijgende inkomsten uit mobiel internet kunnen niet de dalende omzetten uit telefonie en sms-verkeer opvangen, waardoor telecombedrijven alsnog met verliezen kampen. Verliezen van 1 miljard euro in de afgelopen drie jaar om precies te zijn. Overigens presteert Vodafone van de drie grote aanbieders (met KPN en T-Mobile) nog het best, met de minste omzetdaling en zelfs een winstgevend tweede kwartaal in 2014.

Het roer om

Mogelijk komt dit doordat Vodafone de koers in het beleid iets bijstuurde. Het aanbieden van breedbandinternet via een vaste verbinding bleek niet zoveel consumenten aan te trekken als gedacht. Het aantal klanten bedroeg in de zomer van 2014 slechts 43.000. Het roer ging om. Vodafone richtte de pijlen op mobiel internet en besloot om ook tv-diensten aan te bieden via de koperinfrastructuur van KPN. Sterker nog, het bedrijf wil nu de nummer drie worden op de tv-markt achter Liberty Global en KPN.

Het laat zien dat er veel verschuivingen plaatsvinden in de huidige markten. Op de vaste internetmarkt vindt er een strijd om DSL-gebruikers plaats, de mobiele markt kampt met omzetverliezen in telefonie (maar zijn er kansen in mobiel internet) en de tv-markt wint terrein met internetaansluitingen voor de ontvangst van tv-zenders. De zinnen zetten op slechts één markt lijkt niet meer van deze tijd. Wie de kansen spreidt, zal uiteindelijk aan het langste eind trekken.