Volgens Samsung zijn er in twee maanden tijd 800.000 Galaxy Gears verkocht. Maar fabrikanten rekenen een verkoop vaak het moment dat een product wordt afgezet bij een winkel. Dat betekent niet dat ze ook in de handen van consumenten terecht zijn gekomen. Analisten schatten gisteren de daadwerkelijke verkoop op zo’n 50.000 smartwatches.

Horloges staan stil

Dat betekent dat retailers mogelijk met zo’n driekwart miljoen slimme horloges zitten te kijken. Hoe het zit met de daadwerkelijke verkoopcijfers, blijft giswerk. De daadwerkelijke verkoop zal ergens in het gigantische gebied tussen de cijfers van Samsung en die van analisten inliggen. Samsungs mededeling dat er zoveel zijn ‘verkocht’ is in ieder geval niet helemaal eerlijk.

De appeal van de Galaxy Gear ligt niet zo hoog, door de beperkte compatibiliteit met Android-smartphones, waar het horloge mee getethered moet worden. De smartwatch is door de pers lauw ontvangen. De kritiek die Samsung te verduren krijgt is dat de horloges lomp zijn en geen echte appeal hebben na de wittebroodsweken die je normaal gesproken doormaakt met een nieuwe gadget.

It giet oan

Dit hoeft uiteraard niet het einde te betekenen van de smartwatch-hype. Het lijkt erop dat Samsung simpelweg te vroeg is geweest met een product dat nog niet helemaal af is – net als met zijn eerste tablet in 2010. Samsung zelf vergelijkt de Gear met een groene tomaat, die nog moet rijpen. Andere producenten, zoals Apple en Microsoft, zouden ook aan deze wearable tech werken.