De reden is een tegenvallende verkoop van - en daarmee de winst op - deze kleine netbooks, met Intels nieuwe Atom-chipcombinatie Pine Trail. HP zou zelfs in beraad hebben om geheel te stoppen met de productie en verkoop van 10-inch netbooks. De pc-producent zou zich dan concentreren op iets grotere netbooks, met 11,6-inch schermen, en met goedkopere chips van Intel-concurrent AMD.

Prijsoorlog

De tegenvallende winst en de fors teruggeschroefde investeringen worden gemeld door ict-nieuwssite DigiTimes, die zich beroept op bronnen binnen Aziatische notebookfabrikanten. Die productiebedrijven maken ook de laptops en netbooks voor grote merken als HP en Dell.

Veel kleinere spelers hebben de netbookmarkt al verlaten. Dat is mede gebeurd doordat de grotere fabrikanten in de tweede helft van 2009 een prijsoorlog zijn begonnen om marktaandeel te veroveren. De daarvoor doorgevoerde prijsverlagingen hakken echter in op de marge van die grote spelers.

Netbook- en iPad-hype

Netbooks nemen weliswaar een groot deel in van de totale notebookverkoop, maar brengen slechts een klein deel van de winst op. Analisten hebben eerder al gespeculeerd dat de goedkope netbooks vooral populair zijn geworden door de recessie en dat de netbookhype afloopt zodra de economie weer aantrekt.

Verder heeft de flink gehypte iPad van Apple ook een impact op de door ceo Steve Jobs gehekelde netbooks. Volgens onderzoeksbureau IDC is de verkoop van netbooks ingezakt in de aanloop naar de komst van de iPad. De wifi-uitvoering van de Apple-tablet is vanaf morgen verkrijgbaar in de Verenigde Staten. De 3G-uitvoering volgt eind deze maand in de VS. Levering in andere landen komt later.