HP zal volgens het analistenbureau 'zijn investeringen in identity management-producten beperken tot bestaande klanten en geen extra klanten of extra marktaandeel nastreven'. De huidige klanten worden nog op de hoogte gebracht van deze stap, zo melden analisten van Burton.

HP bevestigt tegenover Techworld dat het geen nieuwe klanten meer werft voor het product Identity Center. "Voor Identity Management voor nieuwe klanten hebben we ervoor gekozen meer nadruk te leggen op samenwerking met derde partijen", zegt Eric Krol, bij HP Software Business Development Manager voor Identity Manager Center.

"Maar de markt voor Identity Management verlaten we geenszins", benadrukt Krol. "De consultancy- en integratietak van HP Services blijft identity services en solutions verkopen." De huidige klanten kunnen ook rekenen op ondersteuning en service voor het Identity Management Center. "Op individuele basis wordt gekeken of er voor klanten op termijn vragen ontstaan, maar alle bestaande afspraken blijven staan. De roadmap voor Identity Center zal bovendien nog sterker klantgericht worden, dan marktgericht."

Bedrijfskritisch

Vice-president of Products Eric Vishria van HP Software heeft vorige week al tegenover de Burton Group verklaard dat de Identity Center-productlijn niet voldoende presteert op de zwaar concurrerende IdM-markt. Vishria zou zelfs een 'end-of-life' van het product hebben overwogen. Identity Center is echter nog te kritisch voor de processen van huidige klanten en biedt te veel mooie tools om nu al de stekker om nu al een 'end-of-life' aan te kondigen. Doorgaans krijgen klanten van 'end-of-life'-producten nog maar twee jaar ondersteuning.

De Burton Group adviseert huidige Identity Center-gebruikers om niet in de stress te schieten, maar wel na te denken over de toekomst. "Het is redelijk om aan te nemen dat HP de productontwikkelingen niet zo goed kan bijhouden als fabrikanten die zich volledig toeleggen op de IdM-markt en die ook omzet genereren met nieuwe producten."

Concurrentieslag

"Er heerst een enorme concurrentieslag op de IdM-markt; er zijn zelfs bedrijven op de markt gekomen waarvan je het niet zou verwachten", zegt Bert Koelewijn, een consultant van iRC2 die is gespecialiseerd in Identity and Access Management (IAM). "De IAM-trend is nu zo’n jaar of zes aan de gang en dan zie je steeds meer consolidatie en producten wegvallen."

Volgens Koelewijn is er in Nederland niet veel vraag naar Identity Center. "Ik kom het product niet vaak tegen." De consultant ziet in Nederland vooral de IAM-oplossingen van IBM, Microsoft, Novell en in iets mindere mate Oracle.

Bron: Techworld