HTC meldt dit aan Webwereld naar aanleiding van aanhoudende kachten over uitvallende WiFi-verbindingen bij de One X. Het huidige Android-toptoestel van de Taiwanese fabrikant kreeg hier in sommige gevallen last van na een update voor de systeemfirmware. Dit probleem bleek toen al niet voor alle One X-smartphones te gelden.

Geen verband ontdekt

De toestelmaker laat nu weten dat het geen verband heeft ontdekt tussen de update en de WiFi-uitval. “Na grondig onderzoek van op zichzelf staande meldingen over issues met de WiFi-verbinding van de HTC One X, hebben we geen verband ontdekt met het downloaden van de systeemsoftwareversie 3.18.401.1", luidt de nieuwe officiële verklaring dit het bedrijf afgeeft.

De oorzaak zou dus niet de betreffende update zijn. Dit ondanks het feit dat veel klagende gebruikers vóór de installatie van die nieuwere versie wel goede - of in ieder geval betere - WiFi-ontvangst hadden. HTC stelt echter dat het een hardwareprobleem betreft. Eerder is bij de eerste productierun van de One X al geconstateerd dat die toestellen een hardwarefout hebben die WiFi-verbindingen van de smartphone stoort.

'Eerder al verminderde WiFi'

"De meldingen die bij ons zijn binnengekomen over een verminderde WiFi-ontvangst van de HTC One betreffen de toestellen waarbij eerder een verminderde WiFi-verbinding werd geconstateerd", vervolgt HTC in de nieuwste verklaring over dit probleem. De toestelmaker benadrukt dat het "de kwaliteit van zijn producten vooropstelt om zo de beste gebruikservaring te leveren aan al onze klanten."

"Wanneer een gebruiker problemen ervaart met de WiFi-verbinding van zijn of haar telefoon, dan verzoeken wij hen contact op te nemen met onze klantenservice zodat we een passende oplossing kunnen bieden." Het is nog onbekend of dit neerkomt op het bewuste toestel insturen voor onderzoek en reparatie, of HTC dan tussentijds een vervangende smartphone aanbiedt, of dat het bedrijf een volledige omruil doet van de betreffende One X-smartphones.

Update:

In antwoord op vragen van Webwereld wat "een passende oplossing" precies omvat, heeft HTC nog geantwoord: "Dit wordt ingeschat door de specialisten van de HTC-servicedesk. In samenwerking met de klant wordt door de helpdesk gezocht naar de best passende oplossing."