Uit cijfers blijkt dat de Japanse markt voor i-mode afgelopen jaar verdubbelde tot 79 miljard yen (670 miljoen euro). Een derde daarvan wordt verdiend aan games. Naar schatting zestien miljoen Japanners maken geregeld gebruik van de door het Japanse NTT DoCoMo ontwikkelde formule voor mobiele datadiensten. Een van de populairste games is `Samurai Romanesque', waarbij twee Japanse ridder elkaar bestrijden. Meestal is de rivaal een computer, steeds vaker een onbekende andere i-mode gebruiker.

Uitdagen

Vooral rond lunchtijd en 's avonds bestrijden talloze Japanners, vooral mensen tussen de twintig en dertig, elkaar via het mobieltje. Onbekenden kunnen elkaar uitdagen. Voor gamesontwikkelaars is i–mode behoorlijk winstgevend, zo meldt het Duitse weekblad Der Spiegel. Het maken van een game voor i-mode kost dan ook een tiende van het ontwikkelen van een videogame. Analisten twijfelen echter of i-mode games ook in Europa een succes worden. Groot verschil met het Aziatische land is dat Japanners gewend zijn met hun mobieltje te surfen. Zij hebben internet leren kennen via i-mode. Duitsland heeft op 16 maart de Europese primeur van i-mode. Dan ligt, voor 249 euro, het i-mode toestel van NEC in de winkel. Het is alleen verkrijgbaar voor klanten van E-Plus die ook nog moeten betalen voor een maandabonnement en diensten van contentpartners. In Nederland is KPN Mobile, het moederbedrijf van E-Plus, bezig met de laatste gebruikerstesten. Vanaf medio april is i-mode in de Nederlandse winkels te koop.