De eerste geschikte mobiele telefoon van NEC gaat 199 euro kosten. Het tweede voor i-mode geschikte toestel wordt door Toshiba geleverd. Dit toestel zal iets goedkoper zijn en vanaf de zomer beschikbaar zijn in Nederland. De volgende generatie i-modetelefoons zal tevens voorzien worden van Java om de online mogelijkheden verder uit te breiden.

Bovenop het normale gsm-abonnement dient de gebruiker een toeslag van 3 euro te betalen voor het gebruik van i-mode. Vervolgens is het nodig een 'gprs-bundel' te nemen om gebruik te kunnen maken van het dataverkeer. De goedkoopste versie is 2 euro voor het gebruik van 200 kB.

Om de gebruiker alvast te laten wennen, krijgt hij de eerste twee maanden 5 MB gratis. De telefoon is voorzien van een kB-meter om de gebruiker op de hoogte te houden van zijn verbruik.

KPN Mobile werkt samen met een groot aantal contentleveranciers zoals De Telegraaf, de ANWB, 9292 OV en de SNS Bank. Het telecombedrijf besteedt het leveren van de diensten volledig uit aan partners. Zelf verzorgt het bedrijf de infrastructuur.

Cruciaal

Voor KPN Mobile is het nu of nooit. Een succes van i-mode is belangrijk voor de hele Europese telecommarkt. "We zien de lancering van i-mode als de eerste beschikbare umts-diensten in Nederland", zegt Cees van den Heijkant, algemeen directeur van KPN Mobile.

Als i-mode flopt is de kans groot dat de telco's het over een paar jaar moeilijk krijgen als ze dit soort diensten met extra's als videobeelden via umts willen aanbieden. Voor KPN is het belangrijk dat ook de concurrentie snel met vergelijkbare diensten op de markt komt.

Tijdens de officiële perspresentatie verwees KPN Mobile voortdurend naar Japan. Dit land geldt als lichtend voorbeeld voor i-mode op de Europese markt. KPN Mobile is er van overtuigd dat i-mode net als in Japan ook hier een succes gaat worden. NTT DoCoMo, dat i-mode drie jaar geleden in Japan introduceerde, heeft inmiddels meer dan dertig miljoen i-modegebruikers.

Van den Heijkant erkent dat er verschillen tussen beide markten zijn, maar denkt niet dat i-mode in Europa zal floppen omdat Europeanen bijvoorbeeld gewend zijn aan internet op een computer met groot scherm. "We hebben van tevoren uitgebreid onderzoek laten doen om te kijken of er daadwerkelijk vraag naar dit soort diensten in de markt is. Alles wijst er op dat er wel degelijk een grote vraag naar is."

Nog voor het eind van dit jaar hoopt KPN Mobile in Nederland honderdduizend i-modeklanten binnengehaald te helpen. Een groot deel daarvan zal uit het eigen klantenbestand komen. "We verwachten dat we ook een deel van de klanten bij de concurrentie weg kunnen halen. De helft van de ondervraagden geeft al aan geïnteresseerd te zijn in een overstap naar i-mode van KPN Mobile", zegt Van den Heijkant.

Duitsland

Halverwege maart introduceerde KPN Mobile i-mode al in Duitsland via dochterbedrijf E-Plus. In dit land wil het telecombedrijf voor het eind van het jaar tussen de vier- en zeshonderduizend gebruikers hebben.

I-mode is in Duitsland iets duurder dan in Nederland. Zo kost het NEC-toestel in Duitsland 249 euro. Voor het versturen van een e-mailtje hoeft de gebruiker in Nederland alleen maar de datakosten te betalen (ongeveer 3 eurocent per bericht). In Duitsland komt daar een toeslag van bijna 20 eurocent per verstuurd bericht bovenop. Volgende maand wordt i-mode in België geïntroduceerd.

<i><b><FONT COLOR="#CC0033">Update</FONT>, 16:29 uur:</b> Informatie over i-mode in Duitsland toegevoegd.</i>