Atlas visualiseert en analyseert het zakelijke sociale network dat is ingericht met behulp van het softwareplatform Lotus Connections. De nieuwe tool zet daarvoor de Web 2.0-componenten Net, My Net, Find en Reach.

IBM geeft in een persbericht als voorbeeld Jim die meer informatie nodig heeft over de wet- en regelgeving binnen de financiële wereld. Zijn dashboard (het component 'Reach') vertelt hem dat Barb de expert is op dit gebied en dat Barb actief is in meerdere communities. Ook ziet Jim in zijn dashboard dat zijn maatje Matthew rapporteert aan Denise die toevallig samen met Barb een blog bijhoudt over compliance-zaken.

Volgens Forrester-analist Oliver Young kan Atlas een nuttige toevoeging zijn voor werknemers die op verschillende locaties werken. Wel merkt de analist op dat er nog maar heel weinig grote bedrijven aan de slag zijn gegaan met sociale netwerken. "Weinig bedrijven hebben een grootschalig sociaal netwerk zoals Lotus Connections geïmplementeerd."

De eerste versie van Lotus Connections werd in juni van dit jaar geïntroduceerd. Inmiddels is het platform toe aan versie 1.02 waarin ondersteuning is toegevoegd voor besturingssystemen zoals SuSE Linux, browsers zoals Firefox 2.0 en directory's zoals Microsoft Active Directory. Ook zijn er plugins voor IBM Lotus Notes, Lotus Sametime, Microsoft Office, Explorer en IBM's WebSphere Portal.

Bron: Techworld