Ilse blijft de populairste zoekmachine, maar verliest wel marktaandeel. Dat

blijkt uit onderzoek van het marketingbureau Checkit in samenwerking met het

Internet Databureau van NedStat. In het tweede kwartaal had Ilse een

marktaandeel van 42 procent, 3 procentpunt lager dan in het eerste kwartaal.

Google is met een opmars bezig en staat met een marktaandeel van 13 procent

(plus 5 procentpunt vergeleken met het eerste kwartaal) op de tweede plaats.

Vindex komt met 12 procent (min 1 procentpunt) op de derde plaats. AltaVista

en Lycos volgen met respectievelijk 9 en 5 procent. Checkit bepaalt de

marktaandelen van de zoekmachines op basis van de bezoekersinformatie die

NedStat bijhoudt. Een marktaandeel van 42 procent voor Ilse betekent dus dat

42 procent van de bezoekers die via een zoekopdracht op een pagina met een

NedStat-teller komt, bij Ilse vandaan komt.