Imation kocht in 2006 Memorex en in 2007 TDK, ooit shirtsponsor van Ajax, maar lijdt sindsdien verliezen. Door het compleet afwaarderen van die ooit zeer waardevolle merken schrijft Imation meer dan 305 miljoen dollar af en komt het tot een kwartaalverlies van 310 miljoen dollar. En dat verlies is groter dan de gehele kwartaalomzet van 299 miljoen dollar, schetst The Register.

De zaken in de cd-industrie gaan al jaren niet goed en producten van Imation als cd- en dvd-branders komen maar moeilijk de winkelschappen uit. In 2009 werd voor het laatst een schamele winst behaald, daarna schrijft het bedrijf elk kwartaal rode cijfers. Daarnaast wordt elk jaar minder omzet geboekt. Al eerder heeft het bedrijf ingegrepen, door onder meer lang zittende CEO Frank Russomanno te vervangen door Mark Lucas en daarnaast een vijfde van zijn werknemers de laan uit te sturen.

Nieuwe aankopen zijn geen redding

Daarnaast werden nieuwe wegen ingeslagen met de aankoop van MXI Security en IronKey, maar de molenstenen in de optische opslag, zoals TDK en Memorex, blijken toch te zwaar voor die te kleine reddingsboeien. Lucas probeerde nog de consumententak in de optische opslag, zoals cd's en usb-sticks, te verkopen, maar dat is niet gelukt. Wel kocht het onlangs nog opslagleverancier Nexsan voor 120 miljoen dollar. Imation zegt nu afscheid te nemen van twee van zijn verliesgevende consumentenmerken Memorex en XtremeMac. TDK Life on Record blijft bestaan, “maar zal meer focus krijgen".