Het grote publiek gaat voorlopig niet aan de Chromebook, voorspelde Gartner laatst. Maar in sommige nichemarkten gaat het heel hard.

De onderwijsmarkt is een niche, maar een cruciale niche om jongeren en studenten te binden aan je producten. Dat weten Microsoft en Google als geen ander, en ze strijden al jaren om de cloudmarkt in het onderwijs, ook in Nederland. Met de komst van de Chromebook doet Google er een schep bovenop, en met succes.

Binnen 2 jaar dominant

Chromebooks hebben binnen anderhalf jaar de onderwijsmarkt veroverd, als we Google kunnen geloven. "Inmiddels is Chromebook het bestverkopende device in het onderwijs. We naderen 50 procent marktaandeel", aldus Sundar Pichai, baas van Chrome en Android. "18 maanden geleden zat dat nog onder de 5 procent." Whoa, da's wel heel snel.

Google doet al zijn noviteiten op het gebied van Google for Work uit de doeken in deze lange, nogal saaie video. Vanaf 2.12 uur vertelt Pichai over de Chromebook.