Met de MP3-speler hoopt Intel terrein te winnen op de consumentenmarkt. "Dit is een verdere uitwerking van de strategie waar we al een tijdje mee bezig zijn", zegt Gillian Murphy, woordvoerder van Intel. "We willen de merknaam Intel verstevigen op de consumentenmarkt." De speler heeft de grootte van een pak kaarten en is voorzien van een 128 MB-flashkaart. Dit StrataFlash-geheugen is in het apparaat ingebouwd en verbruikt volgens Intel minder energie dan gewoon flash-geheugen. De MP3-speler kan tien uur spelen op twee batterijen. De MP3-speler is verder voorzien van een ingebouwde FM-radio. De Pocket Concert, zoals de MP3-speler gedoopt is, wordt aankomend weekeinde voor het eerst getoond op de Consumer Electronics Show in Las Vegas. Een woordvoerder van Intel liet weten dat de speler vooralsnog alleen in de Verenigde Staten verkrijgbaar zal zijn. Hoewel de markt voor MP3-spelers behoorlijk 'druk' is, ziet Intel er toekomst in. Volgens voorspellingen van marktonderzoeksbureau IDC zal de vraag naar MP3-spelers de komende jaren sterk toenemen. Afgelopen jaar werden in de Verenigde Staten 1,3 miljoen spelers verkocht. Dat aantal zal in 2003 opgelopen zijn naar 6,7 miljoen. Een analist van IDC verklaarde tegenover Associated Press dat hij het geen toeval vindt dat Intel zich op een andere manier op de consumentenmarkt richt. "De PC-markt is behoorlijk verzadigd. Consumenten die twee jaar geleden een computer hebben gekocht, kopen nu niet zo snel een nieuwe. Ze zijn eerder geneigd een ander product te proberen dat aan te sluiten is op de pc." Intel zelf denkt dat de verkoop van een MP3-speler een extra impuls kan geven aan de verkoop van pc's. De snelheid van de huidige processors voegt niets toe aan alledaagse applicaties als tekstverwerkers of spreadsheets. Muziek en video vragen meer van de processors. Volgens Intel reden voor de consument om op een gegeven moment uit te kijken naar een nieuwe en snellere pc. Volgens onderzoeksbureau Dataquest is de markt voor computerchips het afgelopen jaar met 31 procent gegroeid. Deze groei werd voornamelijk veroorzaakt door de hoge vraag naar chips voor handhelds en mobiele telefoons. Hoewel het marktaandeel van Intel terugliep van 15,8 procent in 1999 naar 13,4 procent in 2000, blijft het bedrijf de grootste chipfabrikant van de wereld. Intel laat het niet bij de MP3-speler. Verwacht wordt dat het bedrijf later dit jaar de ChatPad lanceert, een apparaatje waarmee e-mails en instant messages verstuurd en ontvangen kunnen worden. Ook de WebTablet staat op het programma. Met dit scherm ter grootte van een boek kan –draadloos- het internet afgestruind worden. Intel is niet het enige bedrijf dat de consument op een andere manier probeert te bereiken. Zo kwam Compaq vorig jaar zomer ook met een MP3-speler. Gateway bracht een stand-alone apparaat op de markt om over internet te surfen. Intel zelf bracht in het verleden een draadloos toetsenbord en een draadloze muis op de markt.