De prangende vraag hoeveel kernen de grafische chip krijgt, wordt nog niet beantwoord, al zegt Intel dit aantal eventueel tot 48 te kunnen oprekken. Het bedrijf gaat zijn whitepaper Larrabee: A Many-Core x86 Architecture for Visual Computing volgende week presenteren op de SIGGRAPH-conferentie in Los Angeles. Larrabee moet in eerste instantie de concurrentie aangaan op de consumentenmarkt, waar het AMD-dochter ATI en Nvidia naar de kroon wil steken. Daarna moeten er versies komen voor de zakelijke markt, voor het gebied van high performance computing en zware grafische onderzoeksprogramma's. De eerste versies moeten in 2009 of 2010 op de markt komen.

Bijzonder aan de Larrabee is dat de kernen gebaseerd zijn op de x86 CPU-architectuur. Dat is direct een troef van Intel: x86 zorgt ervoor dat bestaande bibliotheken en API's geschikt zijn voor de nieuwe chip, waardoor ontwikkelaars vrijwel direct aan de slag kunnen. Talen als C en C++ worden ondersteund, terwijl de onwikkeling voor andere GPU's dikwijls met speciale talen geschied.

Over de chip waren al enige dingen bekend. Het wordt een GPU gebaseerd op het P54C-ontwerp waar ook de oorspronkelijke Pentium op is gebouwd. Intel gaf in 2006 aan dat het minimaal zestien en maximaal 24 kernen zal bevatten. Dat laatste is nu dus opgerekt naar een range van acht tot en met 48 kernen. De kloksnelheid zou per kern tussen de 1,7 en 2,5 GHz liggen, en de L2 cache is 512 KB groot. Elke kern kan vier threads aan.

Nieuw is de informatie dat de pipeline voor elke kern direct afkomstig is uit de Pentium, De instructies hebben daarmee een kort lijntje naar de L1 cache. Bron: Techworld