"Internet Bankieren is tijdelijk niet beschikbaar wegens een storing", meldt ABN Amro op zijn homepage. Die boodschap wordt getoond aan particuliere klanten en aan zakelijke bankgebruikers. "Wij proberen dit zo spoedig mogelijk te verhelpen." ABN Amro heeft vanmorgen zijn vernieuwde site voor internetbankieren live gezet, wat vanmorgen al flinke problemen heeft opgeleverd.

Vernieuwd, slechter, offline

De banksite was slecht bereikbaar, inloggen ging moeizaam, en het verrichten van handelingen zoals overboekingen verliep vaak fout. Ook het wisselen van het ene scherm binnen de internetbankierensite naar een ander scherm (voor een andere functie) lukte vaak niet. Nu is het hele, vernieuwde internetbankieren van ABN Amro offline. Webwereld heeft vragen bij de bank uitgezet over de oorzaak en verwachte duur van het offline zijn.

Monitoringssite AlleStoringen.nl meet meldingen op sociale media en brengt zo het internetbankierenprobleem van ABN Amro in kaart:

Woordvoerster Karen de Vries heeft Webwereld vanmorgen nog verteld dat de bank benadrukt dat het de problemen voor klanten heel vervelend vindt. "We hebben vantevoren alles op alles gezet om dit te voorkomen", maar dat blijkt niet goed gelukt.

Webcare voor klagende klanten

"We hebben wel extra mankracht ingezet om klanten nu te helpen", zei ze vanmorgen, voordat de banksite vanmiddag onderuit ging. In de storingsmelding op de homepage geeft ABN het advies aan klanten om "het op een later tijdstip nogmaals te proberen". Op social media als Twitter en Facebook geeft de bank aan dat de duur van de storing onbekend is.

De eerste reacties op de vernieuwde site waren nog positief: Vervolgens ging het mis, voor veel gebruikers: