Bij slechts drie procent van de ruim 6.500 service oriented architecture-projecten waarbij IBM wereldwijd betrokken is geweest, zijn automatiseerders nu in staat om de automatisering dynamisch te veranderen. Dat cijfer laat zien hoe onvolwassen de architectuur nog is, want dynamische verandering is juist de grootste belofte.

Door applicaties samen te stellen uit kant en klare blokjes code die en bepaalde dienst leveren, kunnen ontwikkelaars software veel eenvoudiger en sneller opleveren. Daardoor spelen bedrijven sneller in op nieuwe trends, en verdienen mogelijk meer geld.

Weerbarstige realiteit

Maar de realiteit is weerbarstiger. Volgens een onderzoek van IBM wil 37 procent van de bedrijven op dit moment nog niets weten van soa's en wordt nog maximaal twee jaar gewacht voordat ze eerste testen zullen ondernemen.

Soa's zijn dan ook veel ingewikkelder dan eerdere technologietrends, vertelt Steve Mills, softwarebaas van IBM in een interview met Webwereld op de Impact 2008 conferentie in Las Vegas. "Het idee van soa's is tamelijk complex. Het omvat meerdere zaken tegelijk. Het kost daarom meer tijd om uit te leggen wat het is, wat je koopt en hoe je ermee begint. Soa's zijn geavanceerder dan veel andere zaken waar organisaties zich mee bezighouden."

Geld besparen

"Klanten die zich nog altijd afvragen of zij hier wel aan moeten beginnen, kunnen zich het beste op de fundamentele vragen richten, zoals de mate waarin je bedrijf optimaal gebruik maakt van automatisering. Dan kan je in ieder geval op de korte termijn geld besparen."

"Bij bedrijven die nog niet overtuigd zijn van de opbrengsten van soa's op de lange termijn wijzen we op de fundamentele feiten, dat soa's de investeringen in een korte periode terugverdienen. We zien een hoop klanten waar projecten zich binnen een jaar terugverdienen."

Geen volledige flexibiliteit

Van de bedrijven die al wel soa's gebruiken, verkeert 61 procent nog in een vroege fase waarbij de architectuur slechts bij geïsoleerde projecten wordt toegepast. Zo'n 29 procent past soa's al wel in de hele organisatie toe, maar daar is nog geen sprake van volledige zakelijke flexibiliteit.

Voor de groep meest actieve gebruikers hoopt Mills in het komend jaar vooral betere stabiliteit en schaalbaarheid te leveren. Daar is nu niets mis mee, benadrukt Mills, maar het kan altijd nog beter.

"Ik wil onze klanten met de meest geavanceerde horizontale integratieprojecten helpen om succesvol te zijn. De uitdagingen worden groter als je werkelijk horizontaal aan het integreren slaat. Dan moet alles mee kunnen groeien, overeind blijven, gemakkelijk te gebruiken en te installeren zijn. We lossen die problemen nu al op voor klanten, en ik ben ervan overtuigd dat dit jaar meer klanten ons zullen benaderen om meer complexe problemen op te lossen."