De Nederlandse Mededingingsautoriteit ( NMa) doet geen uitspraken naar lopende onderzoeken. Gevraagd naar de aanleiding van onderzoeken, noemt woordvoerder Hans Jacobs klachten van consumenten als voorbeeld. "Maar in dit geval zouden dat ook de paginagrote advertenties van mobiele telefoonbedrijven en – winkels kunnen zijn waarin prijsverhogingen worden aangekondigd." Jacobs wil echter geen rechtstreeks verband aangeven tussen deze advertenties en het huidige onderzoek. Vanaf 1 september worden mobieltjes fors duurder (tussen de 50 en 200 gulden), als gevolg van het terugdraaien van subsidies op de apparaten door de telecombedrijven. Dealers zullen dit rechtstreeks doorberekenen aan de consument. Zo verlaagt KPN de subsidie met 15 procent en Dutchtone met 100 gulden per toestel. Libertel-Vodafone, dat naar buiten is gekomen met het nieuws over het onderzoek, zegt in een persverklaring `in volle openheid' meegewerkt te hebben aan de uitvoering van het onderzoek. Alle bedrijven ontkennen dat ze onderling afspraken hebben gemaakt, alhoewel ze de schijn tegen hebben. "Er is geen sprake van afspraken, we volgen elkaar slechts op de voet. In dit geval was KPN als eerste met het verlagen van de dealerkortingen", zo zegt een woordvoerder van Ben.