Telecommunicatiebedrijven hebben hun hoop gevestigd op 3G. Analist David Swift gooit roet in het eten met zijn overtuiging dat de beloofde gouden bergen niet in zicht komen. De enige echte 'killerapp' van mobiele communicatie is stemgeluid. Dit is al jaren beschikbaar, sinds de introductie van de eerste generatie technologie, 1G. Volgens Swift, analist bij AAS Consulting, ontbreekt het aan een echte vraagmarkt voor nieuwe mobiele applicaties, zoals location-based services. Swift schetst dan ook een toekomstbeeld met steeds verder dalende omzetten per gebruiker. Niet al te positief, meent de analist, gezien de forse investeringen die telco's al hebben gedaan en ook straks nog moeten doen. "3G is een enorm risico", zegt Swift. "Het vereist enorme investeringen in een technologie die zichzelf nog moet bewijzen. Ook de geschiedenis van wap is niet bemoedigend. Wap-diensten bieden slechte content, geen killerapp dus. Slechts drie procent van de gebruikers gebruikt wap." Vorige week concludeerde investeringsbedrijf 3i, samen met de Economist Intelligence Unit (EIU), dat bedrijven de 3G-hype maar beter niet kunnen geloven. Uit hun rapport 'Wireless Untangled' blijkt namelijk dat tachtig procent van de bedrijven 3G niet nodig denkt te hebben om de komende drie tot vijf jaar succesvol te zijn.