Nu taande de belangstelling voor de netbook al enige tijd, maar de iPad heeft de teloorgang van het compacte notebookje een flinke duw in de rug gegeven. Dat stelt onderzoeksbureau IDC, die het vrij algemeen heeft over wat het noemt ‘media tablets’. Maar feitelijk is er tot op heden slechts één product van één producent dat een dergelijke apparaat vertegenwoordigt: de iPad van Apple.

Lange tijd hebben met name de netbookmakers ontkend dat de iPad effect zou hebben op de verkoop van netbooks. Acer ontkent zelf tot op de dag van vandaag een dergelijk effect. Niettemin zijn er gedurende de afgelopen zomer al berichten geweest van onder meer grote winkelketens, gestaafd door cijfers van IDC, dat er wel degelijk een bijtend effect van de iPad op de netbook is.

Keuze vanwege geld

Volgens IDC kan de consument zijn geld maar een keer uitgeven en wordt er in toenemende mate gekozen voor een (iets duurdere) iPad. De impact door dat type apparaat kan overigens alleen maar meer worden doordat veel consumenten de aankoop van een tablet pc uitstellen tot de Kerstmaand. Daarbij is er tegen die tijd ook nog eens meer keuze, doordat in de komende periode meer leveranciers komen met tablet pc’s.

Pc-producent Acer heeft volgens IDC wel degelijk last van een terugvallende netbookverkoop. Daardoor zag de Taiwanese leverancier voor het eerst zijn marktaandeel dalen in West-Europa. Acer is de grootste netbookleverancier in onze regio en heeft dus direct het meeste last van de iPad.

'Halo-effect'

Dat kan overigens niet worden gezegd voor Asus, dat volgens IDC de concurrentie met de iPad wel aankan. De huidige verkoop van diens computers hebben geen last van de iPad. Overigens profiteert Apple op meerdere vlakken van de buzz rond de iPad. Daardoor zouden consumenten ook steeds meer andere Apple-producten kopen, zoals notebooks en desktops, constateert het onderzoeksbureau. Apple zelf heeft eerder al gewag gemaakt van dit zogeheten 'halo-effect'.