Dat Apple dinsdag opnieuw 'slechte' cijfers over de iPad publiceerde - er werden slechts 13,3 miljoen stuks verkocht - verbaast analisten niks. Ze zien het ook niet als een probleem voor de Californische fabrikant, integendeel.

Lees ook: 7 laptopvervangende iPad-apps 13 onmisbare iPad apps voor IT-ers 10 toffe toepassingen voor een bejaarde iPad

"Ik zie geen problemen", zegt analist Jan Dawson van Jackdaw Research tegen zustersite Computerworld.com. "Het aantal gebruikers groeit gestaag en het is een enorme business - de iPad zou in zijn eentje een Fortune 100 bedrijf kunnen zijn. Ook sleept de iPad voor Apple nog steeds gigantische winsten binnen."

Apple doet het al tijden goed in de klanttevredenheidscores. In de laatste Tablet Satisfaction Study van J.D. Power haalt de iPad de maximale score van vijf uit vijf punten. Samsung, Amazon en Asus volgen met drie punten op gepaste afstand.

Als er al sprake van een 'probleem' is, dan is het de veel tevreden iPad-gebruiker. Analist Van Baker van Gartner stelt dat de iPad veel minder snel vervangen wordt dan de meeste mensen een aantal jaar geleden voorspelden. In vergelijking met andere tablets houdt de iPad-gebruiker zijn apparaat relatief lang in bezit - veel iPads in gebruik zijn immers nog van de tweede of derde generatie, terwijl inmiddels de vijfde generatie al bijna een jaar in de winkels ligt.

iPads blijven minstens drie jaar in gebruik

Collega-analiste Carolina Milanesi constateert dat de tabletmarkt inmiddels verzadigd is en upgrades - waarvan jaren terug voorspeld werd dat zij elke twee jaar zouden plaatsvinden - vooralsnog uitblijven. "De vervangingscyclus is veel langer dan voor smartphones ook omdat tablets meestal zonder data-abonnement verkocht worden."

Tot slot zijn de analisten van mening dat ook het robuuste ecosysteem, waarin nieuwe apps nog steeds werken op oudere iPads, en de relatief lange ondersteuning voor het besturingssysteem iOS reden zijn dat gebruikers voorlopig afzien van een upgrade.