NTT DoCoMo-president Keji Tachikawa deed die uitspraak dit weekend in The Financial Times. Volgens Tachikawa ontbreken er op het umts-netwerk nog diensten die voor consumenten reden genoeg zijn om op het nieuwe systeem over te stappen. NTT DoCoMo heeft daarom de verwachtingen voor umts gematigd. De umts-dienst van NTT DoCoMo, FOMA geheten, is vorig jaar oktober van start gegaan. Het Japanse concern had verwacht dat er eind maart 1,38 miljoen mensen gebruik van zouden maken, maar in de praktijk zijn er 134.000 umts-gebruikers, nog geen tien procent van het verwachte aantal. Die forse tegenvaller wordt volgens NTT onder meer veroorzaakt door het succes van de verkoop van mobiele telefoon met ingebouwde digitale camera. Het voordeel van umts zou juist zijn dat er direct foto's en videobeelden mee verstuurd kunnen worden. De zogenoemde beeldtelefoons voor umts waarmee je de persoon aan de andere kant van de lijn kunt zien, blijken niet erg populair te zijn. Bovendien zijn de umts-toestellen nog te duur voor de meeste consumenten. Volgens NTT slaan de FOMA-diensten zoals bijvoorbeeld het downloaden van muziek en videofragmenten niet erg aan. Oorzaak hiervan zijn de hoge kosten en de problemen met de auteursrechten.