De door NTT DoCoMo geselecteerde testers konden vanaf donderdagavond Japanse tijd geen e-mail meer ontvangen die vanaf pc's was verstuurd. De problemen hielden zo'n 18 uur aan. NTT DoCoMo onderzoekt nog wat de oorzaak van het probleem is.Het Japanse telecombedrijf lanceerde woensdag een test met UMTS-telefonie in Tokio en omgeving. Het is de wereldwijd de eerste keer dat consumenten met mobiele telecommunicatie van de derde generatie kennis kunnen maken.NTT DoCoMo selecteerde 4.500 mensen uit 147.000 aanvragen. Vooralsnog doen er slechts 3.300 testers mee. De overige 1.200 krijgen het meest geavanceerde toestel, een videotelefoon, maar die komt pas over een maand beschikbaar.Aanvankelijk had NTT DoCoMo rond deze tijd al willen beginnen met de volwaardige commerciële UMTS-dienst, maar vanwege technische problemen is die introductie uitgesteld tot oktober. Met de test hoopt het concern de meest voorkomende software- en hardwareproblemen boven water te krijgen, en er een oplossing voor te vinden.Een ander probleem dat zich in de eerste dagen van de test heeft voorgedaan, is het bevriezen van de beeldschermen van de toestellen. De enige oplossing tot nu toe is de telefoon uit en opnieuw aan te zetten. Overigens deed het e-mailprobleem zich ook voor bij de i-mode dienst van het bedrijf, maar daar was het binnen drie uur opgelost.NTT DoCoMo telt 23 miljoen gebruikers voor de i-mode dienst. Voor de 3G-dienst rekent het concern op 150.000 klanten aan het eind van het lopende boekjaar, ofwel eind maart 2002.