Meer dan eenderde van de 15- tot en met 18-jarige tieners in Nederland gebruikt een toestel van Samsung, zo blijkt uit een onderzoek van Telecompaper onder 14.000 Nederlandse consumenten. Van alle bezitters van een Nokia- of Motorola-telefoon is 60 procent ouder dan 40 jaar. Nokia is het populairste merk in de leeftijdsgroep van 30 tot 64 jaar oud.

Hoger opgeleid

De smartphones van HTC en Apple hebben duidelijk een ander profiel dan Nokia, Samsung, Sony Ericsson en LG, zegt Telecompaper. De gebruikers van HTC-toestellen en de iPhone besteden meer geld aan mobiele services.

De bezitters van smartphones zijn over het algemeen hoger opgeleid dan eigenaren van ‘gewone’ mobiele telefoons. Hun werkgever is daarnaast bereid meer te vergoeden van de maandelijkse telefoonrekening.

Sms'en met de BlackBerry

BlackBerry-gebruikers zijn de meest fanatieke sms’ers. Gezien de populariteit van het merk onder jongeren is dat niet verwonderlijk. De opmars van de BlackBerry in het jongste consumentensegment is nu zo’n twee jaar aan de gang en compenseert deels het verlies aan klanten in de zakelijke markt. Het nieuwe model Torch levert BlackBerry-leverancier Research in Motion (RIM) weer meer klanten op, maar analisten menen dat de populariteit onder consumenten niet blijvend is.

RIM meldde eind vorige week dat het in het afgelopen kwartaal 14,2 miljoen BlackBerry’s heeft verkocht, evenveel als Apple aan iPhones wist te slijten in de drie zomermaanden. Apple komt in januari met nieuwe kwartaalcijfers en meldt dan het aantal verkochte toestellen in het laatste kwartaal van dit jaar. Het slotkwartaal is traditioneel vanwege de feestdagen een sterk kwartaal in consumentenelektronica.