De snelle opmars wordt onder andere gesignaleerd door marktonderzoeker Gfk, die stelt dat er sprake is van een 'supersnelle acceptatie' van IP Connected televisies. In 2010 gingen er ongeveer 425.000 stuks over de toonbank. In 2011 moet dat nagenoeg zijn verdubbeld naar 820.000 stuks. In dit tempo zal binnen drie jaar bijna 60 procent van de huishoudens over een tv met internettoegang beschikken, zo verwacht Gfk.

Of de interactieve tv's ook allemaal voor internet worden gebruikt is de vraag. Eerder al zei Rabobank dat de tv niet geschikt is voor diensten zoals internetbankieren, maar voor een videodienst als Rabosport wel. Volgens Active Video in Hilversum, dat het Hyves-platform voor Tele2's IPTV-pakket bouwde, wordt dit door een klein aantal gebruikers frequent op het tv-scherm bekeken.

Videodiensten

Het Alkmaarse bedrijf 24i, dat de internetmenu's van Philips, Samsung en LG ontwikkelde en beheert, zegt dat het gebruik van internet op televisie ieder kwartaal stijgt. In het tweede kwartaal van 2010 was de stijging 140 procent ten opzichte van het eerste kwartaal en in het derde kwartaal steeg het wederom door met 165 procent. Absolute cijfers mag 24i van de afnemers niet geven.

De populairste diensten die kijkers via Samsung-, Philips- en LG-tv's afnemen zijn wederom videodiensten: RTL, NOS, Uitzending Gemist, Nu.nl en YouTube, maar ook Buienradar en TomTom staan bij de tien meest gebruikte diensten.

Tien zenders in nieuw tv-pakket

De grote aanval op de kabelaars vanuit internet zal naar verwachting in 2011 op gang komen. De vraag is of, en zo ja, tegen welke voorwaarden, nieuwe aanbieders zenders via IP mogen gaan doorgeven. Iphion is er als eerste uitdager van de bestaande markt in geslaagd om contracten te sluiten met de Publieke Omroep, SBS en RTL om de tien zenders van deze organisaties door te geven in een goedkoop IP-pakket. Voor 50 euro per jaar, omgerekend ruim 4 euro per maand, komt het pakket op de markt. Dat is de helft van de 8,50 euro per maand voor de 25 zenders van Digitenne van KPN en een kwart van de kosten van een regulier kabelpakket. Iphion komt met een pluspakket met daarin 80 zenders inclusief HD-doorgifte voor 17 euro per maand. Een decoder kost 100 euro.

Nadelig is dat deze dienst nog louter beschikbaar komt op de glasvezel van OnsNet Eindhoven, een meerderheidsdeelneming van Reggefiber. Bij succes breidt Iphion uit. Het bedrijf is van Merien ten Houten en Robert Klep, die in 1995 met hun zoekdienst Ilse begonnen, en van Willem Jan Withagen, destijds medeoprichter van internetserviceprovider IAE.

Partners

Technisch komen de zenders direct via partners Technicolor en KPN naar Iphion die ze vervolgens over IP verspreidt. Reggefiber haalt met Iphion een concurrent van de eigen dochter Glashart in huis. Glashart verzorgt de tv-diensten voor alle serviceproviders die op glas aanbieden.

Daardoor is er weinig differentiatie en concurrentie. Reggefiber wil de tv-dienst veel aantrekkelijker maken om meer klanten bij de kabel weg te kapen. Gebleken is dat snel internet in beide richtingen onvoldoende verschil maakt voor veel mensen. De hoge capaciteit wil Bert Meijerink, ex-technisch directeur van @Home en Essent Kabelcom en nu directeur van Glashart Media, gaan benutten voor veel meer tv-diensten.

Turkse pakketten

Zo werkt Glashart aan grote pakketten nationale en regionale zenders uit Turkije en uit Noord-Afrika en komt het bedrijf met goedkope HD-pakketten. Over het doorgeven met de 'gemist' tv-kanalen van de Publieke Omroep, RTL en SBS bestaat onzekerheid. Dat is de reden dat Glashart de kanalen vooralsnog ook het komende halfjaar nog in een basispakket blijft aanbieden.

De concurrentie tussen IP-gedreven televisie en traditioneel kijken zal voor een groot deel uitgevochten worden in de video-on-demand markt. Of er genoeg reclame-inkomsten binnen gaan komen om dit rendabel te maken blijft vooralsnog de grote vraag.