Volgens Rob van Esch, directeur van NLkabel, stelt KPN ten onrechte dat zijn netwerken open zijn. Als voorbeeld neemt hij de markt voor breedbandinternet. Driekwart van alle alle adsl-internetters zijn weer terug bij KPN omdat het bedrijf de klanten van kleine bedrijven heeft opgekocht. "Het toegangsbeleid is dus mislukt", concludeert Van Esch in een interview.

NLkabel verzet zich momenteel fel tegen de geplande openstelling van de Nederlandse kabelmarkt. Partijen als YouCa en Tele2 zouden dan zelf televisiepakketten kunnen aanbieden die over de netwerken van onder meer UPC en Ziggo worden gedistribueerd. De Opta zal dit jaar nog een besluit nemen over het openbreken van de kabelmarkt.

Als tweede voorbeeld van het gefaalde beleid bij KPN haalt Van Esch de de geplande samenwerking van Reggefiber en KPN aan. De NMa zal deze naar verwachting binnenkort goedkeuren.

KPN en Reggefiber investeren de komende vijf jaar zo'n 6 á 7 miljard euro om een landelijk glasvezelnetwerk aan te leggen. Afgelopen mei nam KPN een belang van 40 procent in Reggefiber, om samen het glasvezelnetwerk te realiseren. De voorgenomen onderneming stuitte echter op Haagse hobbels in de vorm van de NMa, die mogelijk antitrustbezwaren had, en Opta, die de glasvezelmarkt in het algemeen en de rol van KPN in het speciaal wil gaan reguleren.

Controle over infrastructuren

Van Esch ziet dit als de zoveelste stap van KPN om controle te krijgen over verschillende infrastructuren. Het valt hem op dat de KPN zelf erg te spreken is over de openheid van zijn netwerken. "KPN zegt zelf dat het beleid zo goed werkt dat ze er liever tien jaar eerder mee waren begonnen. Maar ondertussen wordt alles wat op die infrastructuur komt opgekocht. Blijkbaar is er op deze manier geen duurzaam businessmodel mogelijk. Het is toch wel opvallend dat men dat mislukte beleid op de kabel wil projecteren."

Het toegangsbeleid van de Opta was bedoeld om andere partijen een kans te geven op de breedbandmarkt. Door te investeren in nieuwe infrastructuur zou zo'n bedrijf dan zijn positie verder kunnen uitbouwen en concurreren met KPN. "Dat deel is bijna nooit gelukt. Tele2 heeft een beetje geïnvesteerd. Verder bijna niemand. Al die bedrijven zijn gewoon opgekocht", zegt Van Esch. "We zijn weer terug bij af."

KPN wilde niet reageren op de stellingen van Van Esch.