"Het lijken vooral VMware, Xen en Hyper-V die show bepalen," zegt Drew Reeves, onderzoeksdirecteur en analist bij de Burton Group, tegenover Techworlds zustersite Webwereld. "VMWare heeft zeker 80 procent van de markt in handen. De rest wordt vooral bediend door Xen en Microsoft's HyperV."

De strijd om het datacenter is echter nog niet gestreden. Reeves wijst erop dat VMware pas zijn gratis VMware Player onthulde nadat Xen gratis beschikbaar werd gesteld. De marktleider moest opnieuw door de knieën toen Microsoft met HyperV op de proppen kwam. Ook dit product is als gratis oplossing in de markt gezet. "Nou ja, gratis; het is natuurlijk verrekend in de prijs van de andere licenties, maar dat voelt de klant niet zo," stelt Reeves.

De reactie van VMware, dat nu ook de ESXi hypervisor gratis aanbiedt, is voor hem dan ook reden aan te nemen dat het bedrijf zich niet zeker genoeg voelt. "Het bedrijf voelt de hete adem van de concurrentie in de nek en dat is terecht. De markt is volop in beweging," observeert hij. "Het kan nog veel kanten op."

Kredietcrisis

Volgens Burton is de eerste virtualisatiegolf nu wel achter de rug, waarbij bedrijven vooral in de technologie investeerden omdat hij nieuw was. Inmiddels staat een tweede golf op stapel van bedrijven die naar virtualisatie worden gedreven door noodzakelijke bezuinigingen. De kredietcrisis en recessie ziet hij als drijvende factoren.

"Het punt is dat er de laatste jaren veel is bezuinigd op personeel en veel projecten zijn uitgesteld," betoogt Reeves. "Veel projecten die verlaat zijn, moeten toch af. Bezuinigen op personeel gaat niet meer, en dus zullen IT-managers zich gaan richten op andere besparingen. De stap naar virtualisatie is dan een logische.'

Drew verwacht dat bedrijven naar kant-en-klare oplossingen zullen grijpen. De functionaliteiten van standaardpakketten worden daardoor belangrijker. "Als je die functionaliteiten al hebt, dan bespaart dat gewoon veel tijd bij het uitrollen van het project. Je moet dan wel hele goede argumenten hebben om toch voor iets anders te kiezen."

Hij wijst erop dat leveranciers dan ook standaard meeleveren waar klanten het meest om vragen. "Ze zullen toch keuzes moeten maken. Klanten verwachten wel support op dergelijke standaardproducten", stelt hij.

"In deze markt gaat het dan niet meer om de getallen, maar vooral om wie in de hoofden van mensen zit," betoogt Reeves. Hij noemt dat de mindshare van virtualisatie, een verbastering van marketshare. Daarbij is het belangrijk aan welke merken mensen denken en niet wat de verdeling in de markt is. "Alle opties liggen dus open."

Bron: Webwereld Bron: Techworld