Dat schrijft eWeek op basis van informatie van de vakbond van technisch personeel van de Fedaral Aviation Administration (FAA), de Amerikaanse luchtvaartautoriteit. Honderden piloten konden donderdagochtend vier uur lang niet gebruikmaken van het online systeem voor het indienen van vliegroutes, met vertragingen op meerdere luchthavens tot gevolg.

Uitwijken naar de fax

De storing werd veroorzaakt door een defecte kaart in een router, die onderdeel uitmaakt van de it-infrastructuur achter het systeem voor het indienen van vliegroutes. Het systeem vult de vluchtroutes standaard al in, zodat piloten alleen maar enkele kleine wijzigingen hoeven te maken. Het handmatig indienen is een tijdrovende klus.

De piloten moesten door de storing de gegevens over hun vliegreizen per e-mail of fax versturen. Dat leidde donderdagochtend tot vertragingen op de luchthavens in Chicago, Atlanta, Boston, New York en Newark.

Een man met een sleuteltje

Volgens eWeek duurde het oplossen van dat euvel uren doordat maar één techneut de sleutel had van de kast waar de reservekaart voor de router inlag. De betreffende techneut is niet in dienst bij de FAA zelf, maar bij telecomaannemer Harris die door de overheid is ingehuurd voor het ict-systeem van de FAA.

Nadat de techneut in de loop van de ochtend was verschenen met de sleutel, was het probleem snel verholpen. Het vliegverkeer herstelde zich daarna snel.

Onderzoek inspectiedienst

Volgens de vakbond van FAA-techneuten zou dit nooit hebben kunnen gebeuren als de autoriteit zelf nog het systeem in beheer zou hebben gehad. Na het uitbesteden aan Harris verdween het 24-uurs toezicht.

De inspectiedienst van het Amerikaanse ministerie van Verkeer doet onderzoek naar de kwestie. Het Huis van Afgevaardigden heeft vragen over de zaak gesteld. "Waarom duurde het vier uur om zo'n klein technisch probleem op te lossen?" aldus de Republikeinse afgevaardigde Jerry Costello.

Verouderde mainframes

De FAA gaf vorig jaar nog miljoenen dollars uit om zijn sterk verouderde serverpark te vernieuwen. Tot 2008 werd gewerkt met mainframes van Philips die al sinds 1998 in gebruik waren. Harris nam in 2001 na goedkeuring van de regering Bush het beheer van het netwerk van de FAA over.