Dat maakt oprichter en president Mark Sutherland bekend op de Kaseya Connect gebruikersconferentie in Las Vegas. In zijn presentatie ging hij in op de roadmap van de productlijn van Kaseya.

Aanleiding zijn problemen die Kaseya heeft gehad met de introductie van de nieuwste versie van het op agents gebaseerde systeem voor managed services, Kaseya 2008. Die werden volgens de topman veroorzaakt doordat meer klanten snel overstapten dan het bedrijf had verwacht.

Sutherland stelt dat het bedrijf verkeerd heeft geschat hoeveel VSA’s (Virtual System Administrators, die de agent aansturen) in een keer een beroep zouden doen op de databases. Kaseya ging uit van een overschakeling van 15 procent van de vorige versie naar Kaseya 2008 tijdens de eerste twee weken.

“We hadden moeten weten dat veel meer klanten snel wilden overschakelen op deze nieuwe versie dan met vorige, kleinere release”, zegt Sutherland tijdens zijn presentatie. “Deze versie had niet alleen verbeteringen, maar ook nieuwe functionaliteiten.” Daardoor sprong in de eerste twee weken na uitgave het updatepercentage opeens naar 60 procent. Daardoor maakte SQL Server zoveel events aan dat de databases het niet meer kon bijbenen. Onderhand heeft het bedrijf meerdere hotfixes verspreid om de problemen te verhelpen.

Daarnaast geeft Sutherland toe dat de communicatie vanuit Kaseya niet best was, en hij verontschuldigde zich tegenover het publiek van partners en klanten.

Albert Smit, directeur van MSP LANtrust uit Heerhugowaard, kan beamen dat de problemen ernstig waren. “Wij lagen er anderhalve week uit, en het is ook een van de redenen dat ik hier ben”, zegt Smit tegenover Techworld. Hij toont, ondanks de enorme overlast indertijd, begrip voor de storing"Het zijn groeistuipen, het aantal klanten is bij Kaseya enorm toegenomen. Daar moeten ze zich aan aanpassen." Hij wacht nu vooral op Linux-ondersteuning, iets dat Sutherland wel heeft toegezegd, maar wat nog niet officieel is aangekondigd. “Alles dat onder Linux draait wordt nu niet beheerd, en dat moet veranderen”, stelt Smit.

Losse Flodder

Kaseya gaat daarom de gecontroleerde invoering bij klanten uitbreiden. Direct na de beta zal Kaseya de nieuwe versie bij een selecte groep klanten uitrollen, en een aantal weken non-stop monitoren. Pas als dat gedaan is, zal de volledige versie worden uitgegeven.

“Dat betekent dat een general release van een nieuwe versie langer op zich zal laten wachten, maar het is nodig,” zegt de CEO van Kaseya, Gerald Blackie. Tijdens zijn openingsspeech vlak voor de presentatie van Sutherland typeerde hij de lancering van de nieuwe Kaseya als “een absolute losse flodder”.

Ook gaat Kaseya met Service Packs werken, die vergelijkbaar zijn met de bekende SP’s van Microsoft: verzamelde hotfixes, gecombineerd met tweaks en kleine nieuwe functies. SP1, gepland voor ‘eind deze maand of begin volgende maand’. Deze moet in ieder geval alle nasleep van de overbelaste databases weghalen. SP2, waarvoor het bedrijf nog geen datum heeft bekendgemaakt, zal het pijnpunt van gebrek aan ondersteuning voor de IIS 7 webserver van Microsoft wegwerken. Bron: Techworld