In een open brief aan de BlackBerry-community, of wat daar nog van over is, laat de begin vorige week aangestelde CEO John Chen voor het eerst van zich horen. De topman, die ook zeker financieel veel vertrouwen geniet van het bestuur vanwege een eerdere come-back met databasemaker Sybase, wil zich met BlackBerry sowieso gaan richten op BYOD op meerdere platformen.

“We zijn begonnen met het verschuiven van het bedrijf naar een multi-platform BYOD-wereld door het omarmen van een nieuwe mobility management platform en een nieuwe strategie van mobiele apparaten. Daarbij zetten we ook al onze geweldige middelen in, inclusief BlackBerry Messenger, ons netwerk en besturingssysteem QNX”, schrijft Chen, die weet dat het tijd, discipline en moeilijke beslissingen kost om het succes van BlackBerry terug te winnen.

Waar hebben we dat eerder gehoord?

Ook voorganger Thorsten Heins had dit vertrouwen en tijd nodig. Hij dacht dat een nieuwe naam en BlackBerry 10 de oplossing was, maar lang uitstel en het gebrek aan bijzondere functies zorgden ervoor dat de eerste lichting toestellen nauwelijks verkocht werden. Intussen is ook Windows Phone BlackBerry al voorbij gegaan. Het is dan ook de vraag hoe Chen dit wel voor elkaar wil gaan krijgen.

Uit zijn eerste brief, die veel overeenkomsten toont met de brief die het bedrijf in de media publiceerde toen het water aan de lippen stond en het definitieve einde in zicht was, wordt nog niet helemaal helder hoe Chen precies voor de ommekeer gaat zorgen. Het geloof is er in ieder geval: “Ik wil dat onze klanten weten dat BlackBerry genoeg financiële kracht heeft om nog lang mee te gaan. Ik geloof in de kracht van dit merk.”

A Message from John S. Chen, BlackBerry Executive Chair and CEO