Met de extensie van je domein laat je zien waar je bedrijf zich bevindt of voor welke doelgroep je actief bent. Veel mensen kiezen voor .nl, maar doe je veel zaken in België, dan kun je ook .be vastleggen. Naast de extensies voor landen zijn er ook extensies die de doelgroep aangeven. Intussen zijn er honderden en ze variëren van .shop tot .photography en van .club tot .shoes.

.nl: logisch en vertrouwd

Als je een Nederlands bedrijf hebt, ligt het erg voor de hand dat je een domein met de extensie .nl kiest. Dat heeft verschillende voordelen. In de eerste plaats is het wat de meeste mensen verwachten. Weten mensen je bedrijfsnaam, dan denken ze er vaak al .nl achteraan. Zo ben je er zeker van dat (potentiële) klanten zich niet vergissen. Bovendien komt een .nl-domeinnaam volgens veel internetgebruikers professioneel en betrouwbaar over. Doe je geen zaken over de grens en is je naam onder de extensie .nl nog beschikbaar, is het dus aan te raden hiervoor te kiezen.

Zaken in het buitenland

Ben je actief in het buitenland of heb je plannen in die richting? Dan kun je het beste meteen de domeinnaam vastleggen die bij dat land hoort. Claim dus naast .nl ook .be als je bij onze zuiderburen de markt gaat betreden en kies voor .de als je in Duitsland zaken wilt gaan doen. Als je in verschillende landen binnen de Europese Unie werkt, is de extensie .eu ook interessant. Steeds meer bedrijven kiezen voor deze grensoverschrijdende toevoeging.

Voor een internationale naam kun je ook kiezen voor .com. Het is wereldwijd de meest gebruikte extensie en net als .nl in Nederland wordt het wereldwijd gezien als een vertrouwde extensie. Een alternatief voor.com is .net. Ook deze wordt vrij veel gebruikt, maar voor je klanten is hij misschien iets minder makkelijk te onthouden dan .com of .nl. Je kunt tegenwoordig gewoon een domeinnaam kopen van andere landen zonder dat je er woont of geregistreerd bent.

Welke extensie past bij je branche?

Sinds een paar jaar is het aantal extensies flink uitgebreid. Dat biedt mooie mogelijkheden, omdat je met je webadres of je e-mailadres nu precies kunt aangeven wat je doet. Steeds meer winkels gebruiken bijvoorbeeld de extensie .shop of .store. Ook .coach, .media of .amsterdam zijn mogelijkheden waarmee je je op een leuke en zakelijk zinvolle manier kunt onderscheiden.

Heb je eenmaal je ideale domeinnaam gevonden? Dan is het een goed idee om die te registreren met de verschillende extensies die voor jou (in de toekomst) interessant zijn. Deze domeinnamen kan je dan doorlinken naar je hoofddomeinnaam.. Het voordeel hiervan is dat mensen altijd op jouw site terechtkomen en tegelijkertijd voorkom je dat andere mensen de domein en extensie combinatie registreren die jij in gedachten had.