Het telecombedrijf had dit voorjaar al aangekondigd dat het in zwaar weer verzeild is geraakt. Die slechte situatie is in het tweede kwartaal niet verbeterd. De omzet uit mobiele diensten is de afgelopen drie maanden met 8,7 procent gedaald. Dat komt volgens KPN door de “verplichte tariefsverlagingen" en de “verandering in het gedrag van onze klanten".

Minder gebeld en ge-sms't

Die twee oorzaken worden door het bedrijf aangewezen in de verklaring die uitgegeven is bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Het veranderende klantgedrag slaat op het feit dat er minder wordt gebeld en ge-sms't. Die ontwikkeling gaat zelfs sneller dan KPN had ingeschat.

KPN heeft zoals bekend nieuwe abonnementsvormen geïntroduceerd die per september gaan gelden. Daarin moeten klanten meer gaan betalen voor mobiel datagebruik. Onlangs heeft concurrent Vodafone aangekondigd dat het eveneens meer gaat rekenen voor mobiel internet. Bij de derde grote telecomnetwerkeigenaar in Nederland, T-Mobile, is het tot nu toe stil over eventuele nieuwe abonnementen en tarieven.

Ook Telfort onder druk

Ook KPN-dochter Telfort staat onder druk. De prijsvechter heeft last van stevige concurrentie in “het voordeelsegment van de Nederlandse mobiele markt", zegt het moederbedrijf.

In het buitenland doet KPN's E-Plus het wel goed. In een jaar tijd zijn er in Duitsland twee miljoen abonnees bijgekomen. “De introductie van aantrekkelijk geprijsde mobiele datadiensten is een succes", zegt het bedrijf. Ook in België ziet KPN de omzet stijgen. De totale omzet van KPN in het tweede kwartaal kwam op 3,29 miljard euro, de winst op 414 miljoen euro.

Weinig vraag naar beheerdiensten

Om de kosten te drukken, worden 4000 tot 5000 banen geschrapt. De banenreductie was in het voorjaar al aangekondigd, maar wordt nu concreet. De grootste klappen vallen bij dochter Getronics, dat wordt geïntegreerd in KPN zelf. De helft van de aangekondigde banenreductie moet daar worden gehaald, zegt het concern. Een deel van de activiteiten wordt in het buitenland voortgezet via offshoring.

Getronics heeft te maken met weinig vraag naar beheerdiensten. Klanten zijn nog steeds “afwachtend met het maken van investeringsbeslissingen", zegt KPN. De recessie blijft dus voelbaar. Er was al een omvangrijk herstructureringsprogramma geschreven, maar KPN gaat dat nu versneld implementeren.

40 Mbps via koper

In het tweede kwartaal kreeg KPN er 56.000 nieuwe klanten bij voor interactieve televisie. Daarmee komt het totale abonneebestand op 1,3 miljoen. Dochter XS4ALL is inmiddels ook begonnen met het aanbieden van interactieve tv en binnenkort volgt Telfort. KPN zegt door de upgrade van het kopernetwerk 40 procent van de Nederlandse huishoudens tegen het einde van dit jaar gegarandeerde snelheden te kunnen bieden van meer dan 40 Mbps (megabit per seconde).