Verzet beursexit Dell groeit

De overname van Dell door investeringsmaatschappij Silver Lake met onder meer een lening van Microsoft ligt onder vuur. Steeds meer aandeelhouders protesteren tegen de geboden aandelenprijs die zij aangeboden hebben gekregen bij de uitkoop op de beurs, meldt Ars Technica.

Nadat vorige week aandeelhouder Southeastern Asset Management stelde dat Dell zeker tweemaal zoveel waard is dan de 24,4 miljard die is betaald, is er opnieuw kritiek op de aangeboden prijs per aandeel (13,65 dollar). Ook T. Rowe Price gaat als aandeelhouder bedrijf tegen het overname-aanbod stemmen.

Samen hebben de twee bedrijven 13 procent van de Dell-aandelen in bezit. Volgens Reuters zijn nog drie grote Dell-investeerders van plan tegen de overname te stemmen.

Intel gaat voor eigen tv-succes

Chipmaker Intel komt nog dit jaar met een eigen settopbox én een platform voor ip-tv. Dat heeft topman Erik Huggers bekend gemaakt tijdens een conferentie, schrijft Cnet. Het platform moet zowel traditionele televisie als streaming mogelijk maken. Het is nog niet bekend met welke partners Intel daarvoor in zee gaat. Wel zal de hardware volgens Huggers een camera bevatten, die kan registreren wie er voor de televisie zit.

Het bedrijf boort met zijn televisieplannen een nieuwe markt aan. Mogelijk wil Intel in de toekomst concurreren met huidige aanbieders als Apple en Google. Voor laatstgenoemde leverde Intel al de chips voor de settopboxes van Google TV. Het nieuwe platform gaat overigens geen Intel TV heten, maar krijgt een andere naam.

Yahoo en Microsoft wisselen stuivertje

Volgens Yahoo-ceo Marissa Mayer heeft de samenwerking met Microsoft op het gebied van zoekmachine nog niet het gewenste marktaandeel opgeleverd, schrijft Reuters. De twee zijn in 2010 een samenwerking aangegaan voor 10 jaar om samen meer gewicht te bieden tegen marktleider Google.

In plaats van een inhaalrace op Google bijten de twee voorlopig in elkaars staart. Volgens Mayer lijkt het erop dat de Yahoo- en Bingzoekmachine voorlopig alleen marktaandeel van elkaar afsnoepen. Achter Google (66,7 procent) had Microsoft 16,3 procent en Yahoo 12,2 procent van de zoekmarkt in handen. Die percentages waren een jaar eerder precies omgekeerd.