Yammer voelt emoties werknemers aan

Zakelijke sociaal netwerk Yammer voegt een feature toe aan zijn enterprise-software waarmee werkgevers zien welke emoties werknemers uiten in hun updates. Yammer werkt samen met het bedrijf Kanjoya dat stemmingsanalyse uitvoert. Werkgevers kunnen zo sneller inspelen op de reacties van werknemers bij een bepaalde beleidswijziging.

Via een nieuw dashboard genaamd Crane hebben bedrijven zo inzage op hoe het personeel reageert op bijvoorbeeld een organisatorische wijziging in grafiek die stemmingen indeelt in een spectrum van blijdschap tot woede. Een analysetool in de software brengt verder in beeld in welke regio's of op welke afdelingen de meetbare impact van nieuws het grootst is. Crane is beschikbaar voor een proefperiode van 30 dagen.

Microsoft dumpt naam Metro

Microsoft stopt met het voeren van de naam Metro voor zijn Windows-interface met grote tegels. Volgens de softwaregigant was Metro slechts een werktitel en wordt er nu de release van Windows 8 dichtbij komt gekeken naar een officiële benaming. Technologiesite The Verge bestrijdt dit en zou over een interne memo beschikken waaruit blijkt dat Microsoft een aanklacht vreest van een Europees bedrijf dat het merkrecht op de naam Metro heeft. Microsoft zelf zegt dat de wijziging niet het gevolg is van een juridische actie, maar dat het bedrijf zelf heeft besloten de naam los te laten.

HTC ziet omzet en winst kelderen

HTC gaat meer geld stoppen in West-Europa. De smartphonemaker gaat investeren in de verkoop en marketing, niet alleen in Europa maar ook in de Verenigde Staten,. In die markten verliest het Taiwanese bedrijf terrein aan Samsung en Apple. Vandaag presenteerde HTC zijn kwartaalcijfers, die zoals verwacht minder waren dan het bedrijf had gehoopt bij de lancering van de One-serie. De omzet ging met 27 procent omlaag, de nettowinst zelfs met 58 procent. In het lopende kwartaal wordt een verdere daling van de omzet verwacht. HTC moet het nu vooral hebben van de Chinese markt.