Met de service Unik for Corporate wil Orange Business Services werknemers van grote bedrijven één telefoonnummer bieden voor hun vaste en mobiele telefoon. Alle berichten worden ook verzameld in één voicemailbox. Bedrijven kunnen daardoor kosten besparen omdat bijvoorbeeld internationale mobiele telefoongesprekken via het vaste IP-netwerk gerouteerd kunnen worden. Daarnaast zou de dienst de productiviteit verhogen en het werk makkelijker maken.

Volgens Lars Vestergaard, hoofd Mobile Research voor West Europa bij analistenbureau IDC, is dit voorbeeld van vernieuwing in de communicatietechnologie voor bedrijven een goede ontwikkeling. Telecomaanbieders proberen echter al vijf jaar zonder succes deze diensten te slijten aan bedrijven. Volgens Vestergaard duurt het in gebruik nemen van deze 'goede technologie' zo lang omdat bedrijven aartsconservatief zijn bij het in gebruik nemen van nieuwe telefonietoepassingen.

De analist wijt de langzame ingebruikname aan de hoge kosten die ermee gemoeid zijn en aan de technische moeilijkheden. Veel it-managers zouden de systemen te ingewikkeld vinden. Daarnaast zou het onderhoud te intensief en dus te duur zijn.

"Producenten van mobiele telefoons proberen de integratie van vaste en mobiele telefonie al tijden te stimuleren", licht Vestergaard toe. "Wat tot nu toe nog ontbrak waren de telefonie aanbieders die deze technologie ondersteunen." De analist is tevreden dat dit nu alsnog gebeurt.

Veel interesse

"Telefooncentrales voor bedrijven die vaste en mobiele telefonie gelijk kunnen schakelen waren zo'n twee jaar geleden topscorers op het gebied van communicatiemiddelen", zegt Vestergaard.

Volgens Vestergaard vinden bedrijven de aanschaf van dergelijke systemen nogal duur. Maar hij ziet ook dat de systemen zo complex zijn dat cio's het niet aandurven om de de technologie aan te schaffen. "Cio's vinden de idee achter deze nieuwe systemen erg goed. Maar ze zijn bang dat het te moeilijk in te voeren is in de bedrijfscultuur en dat het systeem teveel onderhoud vergt."

Uitkijken voor verouderde technologie

Vestergaard ziet een taak voor de telefonie aanbieders om deze hordes uit de weg te ruimen. De aanbieders zouden beter moeten uitleggen wat bedrijven aan de technologie hebben en hoeveel kosten er bespaard kunnen worden.

Het is volgens de analist wel aan te raden goed uit te zoeken welk systeem je gaat gebruiken en met welke telefonie aanbieder je in zee gaat. "Orange maakt bij Unik gebruik van een oude techniek waar ik al jaren tegen ageer. Je hebt namelijk een mobiele telefoon nodig die gebruik maakt van Unlicensed Mobile Access, en er zijn bijzonder weinig telefoons te koop die hier werken met deze technologie."