Met het mooie weer neemt de behoefte om met de laptop of pda op een mooi terras te internetten toe. Waarschijnlijk niet geheel toevallig komen zowel KPN als T-Mobile deze week met berichten over de uitbreiding van het aantal zogenoemde hotspots, plekken waar mobiele internetters gebruik kunnen maken van wifi.

T-Mobile is met zo'n vijfhonderd hotspots in ons land marktleider. Het bedrijf claimt een marktaandeel te hebben van 38 procent. Naast de mogelijkheid om per gebruik te betalen (via vouchers of creditcard) biedt het telecombedrijf nu ook de optie om voor een vast bedrag per maand (19,95 euro) onbeperkt gebruik te maken van zijn hotspots.

Met deze prijs denkt T-Mobile de concurrentie te kunnen aangaan met vaste adsl-verbindingen. "We verwachten dat het gebruik van de hotspots snel zal groeien", zo stelt marketingdirecteur Pim van der Feltz. "Wij geloven in internet buitenshuis voor iedereen, en niet slechts voor een niche."

Met een netwerk van vijfhonderd hotspots, waaronder alle Nederlandse McDonald's restaurants, is T-Mobile naar eigen zeggen dicht bij zijn doelstelling om hotspots aan te bieden binnen zeven minuten van elke plek. Ook de komende tijd wordt het aantal hotspots nog steeds verder uitgebreid.

KPN

Ook KPN is druk bezig met de uitbreiding van het aantal hotspots. Inmiddels heeft KPN ruim vierhonderd hotspots in beheer. "Wij gaan anders te werk dan T-Mobile. Wij hoeven niet zo nodig de meeste hotspots te hebben en hoeven dus ook niet lukraak een netwerk van hotspots uit te rollen. Bij ons gaat het om de vraag of een bepaalde plek interessant is voor de gebruiker", zo stelt een woordvoerder.

De hotspots van KPN zijn onder meer te vinden bij alle Van der Valk-vestigingen, La Place restaurants, Landal GreenParks, de Jaarbeurs Utrecht, Total Tankstations en de Amsterdam Arena. Het bedrijf is nog in gesprek met de NS.