KPN heeft pas gegevens over 380 duizend nieuwe zakelijke glasvezelaansluitingen naar andere aanbieders gestuurd, toen het zelf deze zakelijke klanten al had benaderd en er soms al contracten waren afgesloten. Dat is in strijd met de regelgeving die de concurrentie moet beschermen, stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). "ACM constateert dat er in die gevallen geen ruimte is voor concurrentie van andere aanbieders", schrijft de toezichthouder.

Uiterlijk 5 november moet KPN de andere isp's laten weten welke glasvezeldiensten zij aanbiedt op zijn 380 duizend zakelijke aansluitingen. Anders moet het bedrijf 50 duizend euro per dag aan dwangsom betalen, met een maximum van 500.000 euro. KPN kan nog tegen de dwangsom in beroep bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven.

Concurrentie benadeeld

KPN is verplicht om concurrerende aanbieders tijdig te informeren over nieuwe glasvezelaansluitingen. Het bedrijf mag volgens de regels van de ACM ook niet eerst aan zijn zakelijke klanten een aanbod doen. "KPN mag tijdens de aankondigingstermijn klanten niet zelf al een aanbod doen. Op die manier staan alle aanbieders gelijk aan de start om te concurreren om nieuwe klanten", aldus de ACM.

KPN moet volgens de regulering minimaal twee maanden vantevoren de zakelijke glasvezelaansluitingen voor andere telecomaanbieders. KPN verzette zich eerder dit jaar tegen de verplichtingen die de ACM oplegt. Het bedrijf ving echter in juni bot bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven.