"Het is niet slim dat we ons netwerk niet eerder hebben opengesteld", aldus Scheepbouwer. KPN heeft decennia lang zijn netwerken zoveel mogelijk ontoegankelijk willen houden voor derden. Omdat KPN zakelijke en consumentendienstenaanbieders als grootste bedreiging zag, verloor het kabelaars als UPC, Casema en Essent uit het oog. Die bieden inmiddels dezelfde diensten als KPN, via de kabel.

"Het is niet slim dat we ons netwerk niet eerder hebben opengesteld", zegt Scheepbouwer nu in De Financiële Telegraaf. "Dat hadden we tien jaar eerder moeten doen." Op de levering van netwerkcapaciteit maakt KPN een marge van 40 procent, terwijl een retailklant maar 12 procent oplevert, becijfert DFT op gezag van Scheepbouwer.

Inmiddels wil KPN in zijn buitenlandse expansie zelf ook als partner fungeren en wel als virtual network operator (vno). Vno's huren zelf capaciteit in bij andere netwerkoperators. Bedrijven als het Engelse Vanco bijvoorbeeld zijn groot geworden als vno en biedt zonder eigen netwerken wereldwijd zakelijke diensten aan, onder meer op het gebied van vpn's over wan's.