"We studeren al geruime tijd op die mogelijkheid. We bekijken nu hoe een dergelijk model eruit moet zien", aldus Carla van Lomwel, woordvoerder van KPN. Wanneer het prepaid betaalsysteem er komt, kan Van Lomwel niet zeggen. Ook over de vorm die een dergelijk prepaid dienst zal krijgen, wil de woordvoerder nog niets kwijt. "Daar ga ik niet over speculeren." Mogelijk obstakel voor een prepaid dienst is de hoge prijs van een i-modetoestel. Abonnees van i-mode krijgen nu nog een 'subsidie' van KPN als ze een abonnement nemen. Bij prepaid zal die subsidie waarschijnlijk niet kunnen bestaan of veel lager uitvallen. De groei van het aantal abonnees is volgens Van Lomwel geen reden voor de invoering van een prepaid model. Vorige week werd bekend dat KPN in Nederland 11.000 klanten voor zijn i-modedienst heeft. Eind dit jaar moeten dat er 100.000 zijn. "Er bestaat geen relatie tussen de groei van het aantal klanten en de invoering van prepaid", aldus Van Lomwel.