“Dat is tegen één klant gezegd, helaas”, reageert KPN-woordvoerder Patrick Mikkelsen op vragen van Webwereld. Hij stelt dat die mededeling, dat de storing pas op 18 mei opgelost wordt, niet klopt. “Die klant is verkeerd voorgelicht, door onze klantenservice.” Mikkelsen zegt dat er wordt uitgezocht waarom er aan de afgesneden eilandbewoner is verteld dat hij bijna drie weken moest wachten.

Laat alarm geslagen

Daarnaast zal KPN de storing onderzoeken, om te bepalen hoe herhaling te voorkomen, en om te voorkomen dat het in het vervolg pas zo laat bekend wordt bij het telecombedrijf. De woordvoerder vertelt dat naast de telefooncentrale het alarmeringssysteem voor storingen is gestoord. “Daardoor kwam dit pas laat bij ons op de radar.”

Concreet is de telefonie- en internetstoring op Schiermonnikoog gisteren pas bekend geworden bij KPN, aldus het bedrijf. Het eiland had al sinds vrijdag last van weggevallen telefoon- en internetverbindingen. “Dat heeft 24 huishoudens geraakt. Het wordt in de loop van vandaag opgelost. Onze allereerste zorg is onze klanten weer aansluiten”, benadrukt hij.

Printplaat

RTV-Noord meldt nog dat een kapotte printplaat de oorzaak is van de storing in één van de telefooncentrales op Schiermonnikoog. Dat component wordt vandaag vervangen. De KPN-woordvoerder kon Webwereld geen antwoorden geven op aanvullende vragen. Bijvoorbeeld wat zo’n printplaat kost en waarom die niet voorradig is op het eiland.

Update: De ene klant die volgens KPN verkeerd is voorgelicht over de weken wachttijd voor het oplossen van de storing is waarschijnlijk raadslid Jan Dijkstra. Die voormalig wethouder heeft aan RTV-Noord verteld dat hij maandagochtend van het telecombedrijf te horen kreeg dat het eiland moest wachten tot 18 mei. "Nou, dan zijn we bijna vier weken verstoken van zowel telefoon als internet." Het wachten zou zijn op de maandelijks langskomende 'storingsboot' van KPN, zegt hij.