Het nieuws dat er per 10 mei betaald moet gaan worden voor het gebruik van VoiceMail houdt de gemoederen flink bezig. Het bericht werd breed uitgemeten in alle landelijke media. Als reden voor de opmerkelijke stap werd onder meer gegeven dat KPN in de nabije toekomst met nieuwe diensten wil komen.Deze moeten betaald worden uit de opbrengst van de huidige VoiceMail-service, zo zei woordvoerder Walter Samuels op woensdag tegenover WebWereld. Hierbij moet volgens hem gedacht worden aan Unified Messaging. Wat vreemd is, want KPN introduceerde in januari van dit jaar al een Unified Messaging-dienst. Gratis. Hoe zit het dan met de aangekondigde nieuwe diensten?Volgens een andere woordvoerder – Martine Kooreman – berust de berichtgeving in de diverse media op een misverstand. De huidige dienst is niet kostenneutraal, zo zegt zij. "De tikken van mensen die een bericht inspreken, leveren niet genoeg op. Daarna hebben we het nog geprobeerd met reclameboodschappen, maar ook dat bracht niet genoeg geld op."Kooreman benadrukt dat het vragen van geld niets heeft te maken met de toekomstige nieuwe diensten, waarvan ze overigens al weet dat daar sowieso geld zal bijmoeten. Over wat voor diensten het gaat, kan Kooreman niet zeggen. Het vreemde is dat de door Samuels genoemde Unified Messaging-diensten al maanden bestaan. Zo kan men – net als bij bijvoorbeeld XOIP –voicemailberichten als geluidsbestand ontvangen in de mailbox. Dat klinkt mooi, maar het blijkt dat deze door KPN aangeboden diensten nog verre van goed werken.Een test wijst namelijk uit dat er helemaal niets wordt doorgestuurd. Een medewerker van KPN bevestigt per mail dat er inderdaad problemen zijn: "VoiceMail in e-mail, E-mail in VoiceMail en FaxMail in e-mail zijn nog onderhevig aan storingen. KPN Telecom werkt hard aan een oplossing."Wellicht dat het extra geld kan gaan naar het perfectioneren van de Unified Messaging-diensten. Walter Samuels is onbereikbaar voor commentaar.Meer lezen over de perikelen met KPN's VoiceMail? Lees de column van Joris Evers.