In de brief van KPN staat dat 'de toeleverancier van uw internetaanbieder zijn rekeningen niet betaalt'. Volgens de telecomprovider betaalt Fiberworld sinds mei 2005 zijn rekeningen niet meer. Als alternatief biedt KPN zijn eigen internetprovider Het Net aan en belooft dat klanten die overstappen van Fiberworld naar Het Net binnen een kwartier online zijn. In totaal zijn er ongeveer 7500 brieven verstuurd.

Fiberworld heeft inmiddels een reactie geplaatst op de site. "De brief berust op een meningsverschil tussen Fiberworld en KPN dat al meer dan anderhalf jaar speelt", schrijft Fiberworld op zijn site. "Fiberworld is van mening dat KPN middels het versturen van de brief feitelijke onjuistheden verspreidt en raadt u dringend aan niet in te gaan op de aanbieding die KPN u doet." De provider zegt een kort geding aan te spannen om zo afsluiting te voorkomen. Daarnaast moet KPN zijn brief rectificeren, aldus de provider.

Fiberworld-gebruikers zijn allesbehalve gecharmeerd van de actie van KPN, zo blijkt op het forum Fiberworldgebruikers. "De tijdsperiode is wel heel erg kort. Als we maanden van te voren waren gewaarschuwd (niet onmogelijk, aangezien het conflict al een jaar sleept) hadden we een nieuwe provider kunnen kiezen, mocht dit nodig zijn", schrijft gebruiker Thasos op het forum.

Schofterig

Harry Dijkstra, directeur van DIS, de partij achter Fiberworld noemt de handelswijze van KPN 'schofterig'. "KPN is volgens Fiberworld onrechtmatig bezig door klanten een onredelijke termijn te geven om over te stappen naar maar een enkele keuze (KPN) omdat het KPN bekend is dat de normale procedure minstens twee weken duurt."

Caroline Ubachs van KPN ontkent dat Fiberworld-klanten geen keus hebben. "We moeten ze wel een alternatief bieden, anders hebben deze mensen geen internet. Er zitten ook mkb-bedrijven tussen die afhankelijk zijn van die lijn. Om de overstap naar Het Net mogelijk te kunnen maken moeten wij intern van alles regelen en dat kost ons geld. Dat moet dan maar, want we moeten die klanten een alternatief bieden", aldus Ubachs tegenover Webwereld.

In 2002 heeft Dijkstra de Combinatie BV mede opgericht waar Dis 50 procent van de aandelen in heeft. Freeler had destijds de andere helft in handen. De BV heeft vervolgens een inkoopcontract gesloten bij KPN. Door de overname van Freeler door KPN is er een vreemde situatie ontstaan, vindt Dijkstra. "Opeens zaten we met KPN als aandeelhouder in een BV die bij KPN moest inkopen."

Uitroken

Sindsdien is KPN bezig met een 'uitrooktactiek', stelt de directeur. "KPN heeft er geen geheim van gemaakt de BV te willen afwikkelen met als duidelijk standpunt dat de klanten naar KPN moesten overgaan. Uiteraard zijn we hier niet op in gegaan en is KPN met een 'uitrooktactiek' begonnen door de prijzen op het zeer hoge niveau van 2004 te houden, terwijl de marktprijzen overal daalden."

Ubachs: "De factuur is inmiddels opgelopen tot enkele tonnen. We hebben alle mogelijke pogingen ondernomen om de factuur betaald te krijgen. Fiberworld heeft wel het geld van zijn klanten ontvangen waarin de KPN-afdracht is verwerkt. Ons deel is echter nooit betaald. Op een gegeven moment houdt het op."

Bbned

Bij Bbned spelen deze problemen niet. Fiberworld heeft ook daar een inkoopcontract lopen. "Het is een hele prettige klant om mee samen te werken. We zijn ook onlangs een actie met hen gestart", aldus commercieel directeur Arthur van den Ende van Bbned, tegenover Webwereld. Van den Ende doelt op Oranjedsl waarbij klanten 'gratis' adsl kunnen afnemen.

"Ik vind het nogal een raar moment om zo'n actie te starten als er zo'n factuur openstaat", reageert Ubachs.