"UMTS is niets meer dan de natuurlijke en logische volgende stap in de ontwikkeling van internet", zo zei Smits maandag op de persbijeenkomst waar de cijfers over 2000 werden gepresenteerd. Smits probeerde tijdens de bijeenkomst tegenwicht te bieden aan de duistere bespiegelingen over UMTS die de laatste maanden steeds dominanter worden. "Het afgelopen jaar is een indrukwekkende stapel rapporten verschenen waarin het hele scala aan toekomstvisioenen voorbij is gekomen, van luchtkasteel tot goudmijn. De discussie nam bijna religieuze proporties aan: geloof je er wel in of niet?", zo zei Smits. Het mag duidelijk zijn aan welke kant Smits staat. De KPN-topman maakte een analogie met het vaste internet. "Dat is gegroeid van tien miljoen gebruikers in 1995 tot 400 miljoen internetters nu. Dat gaat gepaard met een almaar toenemende vraag van netwerkcapaciteit, van smalband naar breedband. Dat proces is onomkeerbaar, en wij moeten die capaciteit leveren", zo zei Smits. Bij vast internet zijn steeds meer rijstroken nodig geworden om het verkeer in goede banen te leiden, aldus Smits, en dat zal bij mobiele diensten ook gebeuren. "Dat proces is in feite al begonnen en dat zal zich doorzetten. Eerst via GPRS en straks UMTS." KPN is volgens de topman klaar om met GPRS-diensten te beginnen. "Het wachten is op de handsets." De onderneming heeft al een deal met een leverancier gesloten, maar wil de naam daarvan nog niet bekendmaken. Ook de scepsis over de vraag hoe KPN haar enorme investeringen in UMTS moet gaan terugverdienen, zegt Smits niet te delen. Al wil het concern niet kwijt wanneer het voor het eerst winst denkt te maken met zijn UMTS-diensten. "Wij hebben aan het verwerven van licenties zo'n 9 miljard euro uitgegeven", aldus Smits. "Met de bouw van de netwerken komen we op 15 miljard euro. De licenties hebben een looptijd van 15 tot 20 jaar. De kosten komen dus op zo'n 1 miljard euro per jaar. Tegen de tijd dat we met UMTS beginnen, verwacht ik dat we ongeveer twintig miljoen klanten hebben." "Die moeten dan dus vijf euro per maand besteden. Met alle mogelijkheden die UMTS biedt, vind ik dat geen onredelijk bedrag. Sterker nog, ik denk eerder dat het een behoorlijk voorzichtige schatting is." Het afgelopen jaar nam de gemiddelde opbrengst per mobiele klant per maand bij KPN in Nederland af van 41 naar 32 euro. Dat komt volgens het concern omdat er vooral nog prepaidklanten bijkomen. "De heavy users hebben we al lang binnen", zo zei Smits. De gemiddelde opbrengst van de klanten met een abonnement liep op van 61 naar 63 euro. De Nederlandse mobiele klanten van KPN verstuurden in 2000 286 miljoen sms-berichten, tegen 69 miljoen een jaar eerder.

Eerdere relevante berichten:
KPN: 15.000 nieuwe Mxstream-klanten per maand (26 maart 2001)
Verkoop belang mobiele tak bezorgt KPN winst (26 maart 2001)