'Je ziet de winstgevendheid afnemen en daarom pakken we bij KPN onze paradigma's aan. Concreet betekent dit dat we aansluitkosten weer bij de klant in rekening gaan brengen. Wij verwachten dit binnen nu en 3 maanden te doen', zei Marco Visser, directeur KPN Mobile gisteren op het Telecom Time congres in Utrecht, meldt iPhoneclub.nl.

Een woordvoerder van KPN bevestigt de plannen, maar stelt dat de kogel nog niet door de kerk is. "Het is nog niet zo ver dat we dit gaan doen, het is in overweging op dit moment", aldus de zegsman tegenover Webwereld. Hij wijst er ook op dat in de huidige situatie er in principe altijd aansluitkosten worden gerekend maar dat die kosten altijd worden kwijtgescholden. De telecomgigant overweegt om die kwijtschelding op te heffen.

Niet netjes

Minder dan een half jaar geleden haalde KPN nog uit naar concurrent T-Mobile omdat dit bedrijf aansluitkosten vraagt voor iPhone-abonnementen. Een andere woordvoerder verklaarde toen tegen Webwereld over aansluitkosten: "Heel vroeger gebeurde dat nog wel, maar dat doen we eigenlijk nooit meer. Het zou niet netjes zijn omdat daar weer mee te beginnen."

De woordvoerder kon niet direct reageren op vragen over de redenen achter deze mogelijke actie en de snelle wijziging in visie op hoe het bedrijf mobiele abonnementen verkoopt.

Ruim vijftig euro

Voor de aansluitkosten wordt een standaardbedrag van 52,50 euro voor administratiekosten bij een nieuwe klant in rekening gebracht. Het doorberekenen van deze kosten aan nieuwe abonnees is tegenwoordig hoogst ongebruikelijk. Telecomtoezichthouder OPTA verklaarde in juni tegen Webwereld dat het doorberekenen van dit bedrag gewoon mag, maar tegenwoordig wel zeer zeldzaam is.